Treinongeluk

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 184

Treinongeluk

Op teletekst heeft een aantal minuten lang gestaan dat de containers die op het spoor in rotterdam liggen Natrium boorhydride bevatten. (Gringard reagens..) Inmiddels is die mededeling verwijderd en veranderd in "onbekende samenstelling.." Weet iemand meer?

Berichten: 181

Re: Treinongeluk

zojuist (14:45CET) was er sprake van flessen Whisky - helaas, Rotterdam ligt niet om de hoek Afbeelding

Berichten: 740

Re: Treinongeluk

Op nu.nl zijn foto's te zien

Berichten: 54

Re: Treinongeluk

Mwa op die foto's zie je niet veel...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Treinongeluk

Zoals altijd zullen er wel weer geen gevaarlijke stoffen zijn vrijgekomen... :oops:

Berichten: 72

Re: Treinongeluk

Op teletekst heeft een aantal minuten lang gestaan dat de containers die op het spoor in rotterdam liggen Natrium boorhydride bevatten. (Gringard reagens..)
Wat ik ervan heb gehoord is dat er inderdaad NaBH4 in die containers zat. Zou een mooi aanwinst zijn voor mijn verzameling, het een een zeer toepasbare stof :oops:

Berichten: 168

Re: Treinongeluk

Natriumboorhydride is toch geen Grignard-reagens? Het is een reduceermiddel in allerlei organische reacties... en inderdaad vrij breed toepasbaar.

Berichten: 173

Re: Treinongeluk

Grignard is een magnesium organoverbinding, natriumborohydride is inderdaad een reductie middel, alhoewel ik er nooit van gehoord heb kan het misschien wel worden gebruikt als een soort grignard reagens (zoals organo tinverbindingen o.i.d) maar ik betwijfel het.

Berichten: 72

Re: Treinongeluk

Een Grignard-oplossing (RMgX (X = halogeen)) wordt voor verschillende synthesen gebruikt, voor het maken van verzadigde koolwaterstoffen, secundaire en tertiare alcoholen, organische zuren en nog wat meer. NaBH4 is inderdaad een (zeer sterk) reductiemiddel, en is dan ook niet geheel ongevaarlijk. Het kan met water bij een wat hogere temperatuur bijvoorbeeld leiden tot een waterstofontwikkeling (al is het niet zo erg als bij lithiumaluminiumhydride, LiAlH4, wat bij normale temperatuur al een hevige waterstofontwikkeling en veel warmte geeft (gevaarlijke combinatie: LiAl4 + water))

Berichten: 3.145

Re: Treinongeluk

Tja, LiAlH4 zou ik wel eens wat mee willen experimenteren. Ik heb een potje met 25 kg NaBH4 staan, maar helaas geen LiAlH4. Dat laatste is niet eenvoudig om aan te komen als particluier.


NaBH4 geeft trouwens ook bij kamertemperatuur al waterstof af als het wordt opgelost in water, zij het heel langzaam. De sterkte van deze reductor valt mij ook wat tegen. Zo kan het niet chroom reduceren tot de +2 oxidatie toestand en vanadium ionen worden ook niet naar de +3 of +2 oxidatie toestand gereduceerd. Kleine zinkkorrels in combinatie met een zuur krijgen dit soort reducties wel voor elkaar.

Berichten: 102

Re: Treinongeluk

Vandaag hoorde ik op de radio dat er weer een treinongeluk is. Ik dacht dat ik hoorde in haarlem, weer 2 treinen op elkaar gebotst.

Berichten: 173

Re: Treinongeluk

25 Kg of 25 g? 25 kg is nogal veel, duur en gevaarlijk. Overigens vind ik LAH ook duur (ongeveer 70 e voor 100 g).

Berichten: 102

Re: Treinongeluk

Vandaag hoorde ik op de radio dat er weer een treinongeluk is. Ik dacht dat ik hoorde in haarlem, weer 2 treinen op elkaar gebotst.
Arnhem bedoelde ik natuurlijk :oops:

Berichten: 72

Re: Treinongeluk

De sterkte van deze reductor valt mij ook wat tegen. Zo kan het niet chroom reduceren tot de +2 oxidatie toestand en vanadium ionen worden ook niet naar de +3 of +2 oxidatie toestand gereduceerd. Kleine zinkkorrels in combinatie met een zuur krijgen dit soort reducties wel voor elkaar.
Toch is het voor organische reacties een zeer sterke reductor, hierbij kan je meestal ook moeilijk gaan werken met zink/zoutzuur. Bij anorganische reacties werkt het inderdaad niet zo heel goed als reductor, maar volgens mij komt dat ook doordat het reactiemechanisme beter tot zijn recht komt tijdens organische reacties, dat zou ik even na moeten kijken.

Berichten: 3.145

Re: Treinongeluk

25 Kg of 25 g? 25 kg is nogal veel, duur en gevaarlijk. Overigens vind ik LAH ook duur (ongeveer 70 e voor 100 g).
Oeps, dat is inderdaad wel heel erg veel :oops: . Het is 25 gram. Ik wou dat ik 25 kg had. Dan zou ik een aardig handeltje kunnen beginnen, want het spul is behoorlijk aan de prijs.

Reageer