Springen naar inhoud

sulfaat bepaling

• Log in om te kunnen reageren

naveld

naveld

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2006 - 14:50

wij hebben voor school een opdracht gekregen om sulfaat te bepalen (afkomstig van een baksteen) via vlamemissie en AAS.maar ik vind nergens een receptuur voor deze bepaling.
kan iemand me helpen om aan deze recepturen te geraken
alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

opajuup

opajuup

• >100 berichten
  • 204 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2006 - 17:40

Het is met AAS niet mogelijk om zwavel of sulfaat te bepalen op een zwavellijn.
Wat wel mogelijk is, is een methode waarbij je het Bariumverbruik bepaalt, voor-en na de reactie met je sulfaathoudende oplossing.
Misschien moet je het in die richting zoeken.
Groetjes, Opajuup. :oops:

naveld

naveld

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2006 - 19:22

merci,maar nog altijd geen proef gevonden

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 november 2006 - 12:32

Als het per se met AAS moet dan wordt het moeilijk; opa heeft gelijk daarin. De enige weg is dan via een truuk.
Met ICP kun je wel zwavel bepalen (en omrekenen naar sulfaat), maar dat mag dus niet volgens je vraag.

Niet duidelijk is waar je sulfaat precies in moet bepalen: in de steen zelf of in een oplossing van die steen die je hebt aangereikt gekregen?

Als het de eerste suggestie is, dan wordt het nog een stuk lastiger.
Als het de tweede is, dan vind ik de suggestie van opa een goede: maak een bariumnitraat of bariumchloride oplossing. Bariumsulfaat is zeer slecht oplosbaar en slaat dus neer. Doe elke keer een klein beetje Ba-oplossing in je steenoplossing en meet het gehalte aan barium met vlam-AAS. Zodra het gehalte aan barium stijgt, dan heb je het equivalentiepunt te pakken en kun je, met de hoeveelheid toegevoegde barium, uitrekenen hoeveel sulfaat in de oplossing heeft gezeten.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 november 2006 - 16:19

Voeg je nog 2 keer na stijging een bekende hoeveelheid bariumchloride toe, dan krijg je een lineair verband (y=ax+b) dat je naar 0 kunt extrapoleren. Zo wordt je bepaling net even nauwkeuriger.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 november 2006 - 17:28

En omdat steenextracten meestal basisch zijn kan er carbonaat aanwezig zijn, dat ook met barium neerslaat. Om die storing uit te schakelen kun je de oplossing met zoutzuur of salpeterzuur aanzuren voordat je begint met het toevoegen van barium, bijv. tot pH 3-4. Niet met zwavelzuur natuurlijk...

opajuup

opajuup

• >100 berichten
  • 204 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 november 2006 - 11:32

http://www.cpachem.c.../AAS/Ba-AAS.htm

Hierboven staat een link naar de standaard condities voor een Bariumbepaling.
Erg nauwkeurig zal de bepaling niet zijn volgens mijn ervaring.
Ik zou de voorkeur geven aan een gravimetrische BaSO4 bepaling als ik niet over geavanceerde apparatuur beschik. :oops:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures