mengen van 2 vloeistoffen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

mengen van 2 vloeistoffen

Stel ik heb 1 liter water van 20°C en 1 liter water van 60°C.

Ik meng dit samen.

Wat is het eindvolume en de eindtemperatuur ?

Het is zeker niet 40°C en 2 liter, want je hebt 2 reële vloeistoffasen die niet meer additief zijn, want er treden nu interacties, krachten op tussen de koudere en warmere watermoleculen. Volgens mij krijg je ook een bijdrage nu van meng-entropie enzo.

Op welke formules moet ik steunen om te komen tot het eindresultaat ?

Alvast bedankt !

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: mengen van 2 vloeistoffen

Het is zeker wel 40 °C en 2 liter.

De eventuele interactie-energieën waar je het over hebt, heffen elkaar op: stel dat de moleculen van 20 °C een positieve interactie-energie zouden krijgen, dan is diezelfde interactie-energie net zo groot en negatief voor de 60 °C-moleculen. Ik zou alleen niet zo gauw een bedoelde interactie-energie kunnen bedenken.

Verder geldt voor de entropie: delta S = delta q/T (voor een reversibel proces).

Maar delta q is nul in dit geval. Dus geen entropie-toename.

Wat anders is dat overigens als je twee verschillende vloeistoffen mengt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: mengen van 2 vloeistoffen

Nee, Marjanne, hier moet ik je corrigeren. Een temperatuurverschil kan zelfs in arbeid worden omgezet. Bij mengen is wel degelijk entropie toename.

Verder ga je ervan uit dat alle effecten (thermische expansie en warmtecapaciteit) lineaire effecten zijn. Bovendien neem je aan dat 1 liter water van twee temperaturen evenveel mol bevatten.

Ik ga er even vanuit dat we het hebben over precies 60/20 graden en precies 1 liter.

40 graden en 2 liter zijn heel goede benaderingen van de werkelijkheid, maar in de praktijk zullen er inderdaad kleine afwijkingen zijn. Laten we het gewoon uitrekenen met hulp van wat tabellen:

1 liter water van 60 graden heeft een dichtheid van 0,98324, dus 983,24 gram = 54,578 mol

1 liter water van 20 graden heeft een dichtheid van 0,99823, dus 998,23 gram = 55,410 mol

Als we Cp constant veronderstellen over dit gebied, dan heeft het mengsel een temperatuur van (54,578*60+55,410*20)/(54,578+55,410) = 39,848 graden.

Natuurlijk is Cp niet constant. Voor water is Cp bij 20 graden 4,1819 J/g/K en bij 60 graden 4,1844 J/g/K. Gelukkig staat er in mijn tabel ook een totale enthalpie: Bij 20 graden 83,9963 J/g en bij 60 graden 251,1976 J/g. De totale enthalpie voor ons mengsel is dus 983,23*251,1976+998,23*83,9963 = 330833 J. Dat is dus 166,963 J/g, en bij interpolatie in mijn tabel hoort daarbij een temperatuur van .... 39.853 graden, vijf duizendsten van een graad vandaan bij de lineaire interpolatie.

Interpolerend in de tabel van dichtheden tot een temperatuur van 39.85 graden kom ik dan op ~ 0,99230 kg/l. 1981,47 gram komt dan overeen met 1,9968 l

Laat ik aan het eind nog zeggen dat dit experiment niet eenvoudig uit te voeren is, omdat je niet eenvoudig aan een maatkolf van 1 liter kunt komen die bij 60 graden correct is geijkt.....

Met dank aan het CRC handbook of Chemistry and Physics, 64th edition, 1983-1984.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: mengen van 2 vloeistoffen

Ik moest er naar zoeken om mijn gelijk te halen. Ik belandde o.a. in de zeer interessante paradox van Gibb's, maar vond uiteindelijk het antwoord in een relatief eenvoudige examenopgave van een school.

Je hebt gelijk, rwwh, de entropie neemt inderdaad toe bij menging van de twee waterdelen.

:oops:

Berichten: 161

Re: mengen van 2 vloeistoffen

Beste RWWH,

op zich geef ik je helemaal gelijk :oops: . Maar!

Als je dan zó precies wilt zijn, interpoleer dan niet maar bereken het écht;

eigenschappen water en stoom

De Excel plug-in maakt het mogelijk héél precies de condities te vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: mengen van 2 vloeistoffen

Adriaan, laat eens zien dat je dan nauwkeuriger uitkomt, en wat het verschil is! Ik heb geen Excel..... De vraag ging inderdaad over de afwijkingen, dus dan moet je precies te werk gaan! Tabellen en korte interpolaties zijn dan vaak nauwkeuriger dan algemene empirische formules!

Reageer