Fosfaatbuffer maken

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 14

Fosfaatbuffer maken

Hallo,

Ik moet voor chemie een fosfaatbuffer maken, kan iemand me zeggen hoe?

Dit kreeg ik gegeven: fosfaatbuffer: 150 mmol/l, in totaal 500 ml moet ik maken!

Alvast bedankt,

FincH

Berichten: 3.145

Re: Fosfaatbuffer maken

Je moet wel weten voor welke pH je de buffer moet maken. Je zou kunnen uitgaan van H3PO4 en Na3PO4 en de pH bepaalt in welke verhouding je deze stoffen moet toevoegen. Bij ietwat hogere pH is het gebruik van NaH2PO4 i.p.v. H3PO4 gemakkelijker. Dat is nauwkeuriger af te wegen, H3PO4 is moeilijk in een precies bepaalde concentratie te krijgen.

Berichten: 857

Re: Fosfaatbuffer maken

Om Woelen aan te vullen:

Je moet eerst de pH weten die je moet maken. Die bepaald, zoals Woelen al heeft gezegt, de verhouding tussen het zuur en geconjungeerde base. Als je de pH weet kan je met de Henderson-Hasselbalch formule uitrekenen wat je verhouding moet zijn. De formule is:

pH = pKa + Log [base]/[zuur]

Berichten: 14

Re: Fosfaatbuffer maken

Dat dacht ik ook, maar er stond geen pH bij. Ik zal eens verder informeren bij de prof ivm de pH. Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Fosfaatbuffer maken

Mja fosfaatbuffers worden zover ik weet vaak in de (micro)biologie toegepast. Ik gok dus dat de pH zo rond de 7 á 7,4 moet liggen. :oops:

Berichten: 14

Re: Fosfaatbuffer maken

Als je uitgaat van pH 7 wat zijn dan de hoeveelheden met de gegevens die ik het gegeven in mijn eerste post? De buffer zal gebruikt worden in een kit die het gehalte aan glucose bepaald in serum.

Berichten: 857

Re: Fosfaatbuffer maken

Vul de Henderson-Hasselbalch formule in. De pKa van Fosforzuur vind je in tabellen dus je kan de verhouding zuur-base uitrekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Fosfaatbuffer maken

Wanneer je die niet zou vinden: de pKa s van fosforzuur zijn:

([H3O+ + [H2PO4-])/[H3PO4] = 2,16

([H3O+ + [HPO42-])/[H2PO4-] = 7,21

([H3O+ + [PO43-])/[HPO42-] = 12,32

Tipje: stel [base] in de formule op 1. Je krijgt dan uit hoeveel meer zuur je toe moet voegen.

Berichten: 14

Re: Fosfaatbuffer maken

Ik denk dat ik de uitkomst heb, maar er lijkt me toch een foutje in te zitten.

Dit zijn dus al de gegevens:

pH: 6,6

Concentratie buffer: 150 mmol/l

Volume buffer: 100 ml

Gebruikte stoffen KH2PO4 (MM: 136,09 g/mol) Na2HPO4 (MM: 268,1g/mol)

PKa: 7,21

Dus ik kom uit 0,22 g KH2PO4 afwegen en 2,2245 g afwegen voor een buffer van 100 ml!

Klopt dit? Zo nee hoeveel is het?

Sorry voor al deze vrage : )

Bedankt!

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>rwwh: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken. NA is ook niet hetzelfde als Na!</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 14

Re: Fosfaatbuffer maken

Ik denk dat ik mijn fout vond. Afwegen KH2PO4: 1,639 g en NA2HPO4: 0,793 g

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>rwwh: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Reageer