Springen naar inhoud

Esters.

• Log in om te kunnen reageren

arjenlemstra

arjenlemstra

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 november 2006 - 22:17

Een ester kende ik als R-CO-O-R, tussen CO een dubbele binding. Kan een ester ook zijn R-AO-O-R, waarbij A voorstelt een andere atoom (bijvoorbeeld N of P)?

Wordt bij een "esterreactie" altijd H2O afgescheiden?

Arjen Lemstra.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jorgensw

jorgensw

• >100 berichten
  • 147 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2006 - 22:30

Ik ken zo zelf geen voorbeelden van andere esters dan R-CO-O-R. Als een zuur met een alcohol reageert tot een ester (een 'esterreactie?) krijg je inderdaad altijd water. Probeer het maar uit te tekenen.

scientist 1

scientist 1

• >250 berichten
  • 448 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2006 - 22:54

Als je een ester bereid uit een zuuranhydride en een alcohol krijg je geen water.
Als je die C vervangt door P of N dan spreek je niet meer over een ester.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 november 2006 - 23:07

Hm. Toch spreekt men bij een condensatie van fosforzuur met een alcohol wel degelijk over een "fosforzure ester"... 30 hits in google.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2006 - 23:23

Voor zover ik weet is een ester een stof van de volgende vorm:

R-O-X(O)X', waarbij X een willekeurig atoom kan zijn, dus ook S, P, N. R is een organische groep, en X' is een willekeurige groep, dit kan ook leeg zijn, of een enkel O-atoom.

Hieronder vallen ook de klassieke esters van de vorm R-O-C(O)-R', maar er zijn ook veel esters van anorganische zuren, zoals R-O-NO2 (nitraat ester, X' = O) of R-O-NO (nitriet ester, X' leeg).

Esters kunnen ook meervoudig zijn, bijvoorbeeld glycerol kan drie ester-groepen bevatten, bijvoorbeeld drie maal met een organisch zuur (organische vetten en olien), maar ook drie maal met een anorganisch zuur (trinitraat ester, explosief, bloeddrukverlager, of triboraat ester).

Mijn favoriete ester is methylnitriet, eenvoudig te maken uit methanol en natrium- of kaliumnitriet, opgelost in water en wat verdund zoutzuur of zwavelzuur er aan toevoegen. De belletjes methylnitriet bruisen dan omhoog. De meest simpele ester die er is.

Veranderd door woelen, 20 november 2006 - 23:23

arjenlemstra

arjenlemstra

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 november 2006 - 14:08

De laatste reactie lijkt mij het meest aannemelijke. In de DNA backbone is bijvoorbeeld sprake van een fosfo-diester. Daar is verder geen C-dubbele binding-O te bekennen, wel tussen P en O.

Hartelijk bedankt voor jullie bijdrage.

Arjen Lemstra.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures