waarom klei refluxen alvorens analyses?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 774

waarom klei refluxen alvorens analyses?

We moeten verschillende bepaling van sulfaten uitvoeren op klei.

Alvorens we hier kunnen aan beginnen moeten we de klei samen met water gedurende 6h refluxen.

Waarom juist? Worden er bepaalde verbindingen vrijgesteld of vernietigd? zoja welk?

Dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: waarom klei refluxen alvorens analyses?

Ik neem aan dat de reflux bedoeld is als extractie van de sulfaat. Als dat niet zo is dan weet ik het antwoord niet.

Maar 6 uur reflux is nodig om alle (wateroplosbare ! )sulfaat uit de klei te halen. Dit sulfaat zit overal: in de poriën, gebonden aan de organische stof (humus). Even schudden met water is echt niet voldoende om alle sulfaat uit de klei te extraheren.

Ter vergelijking: bij sommige methoden voor bestrijdingsmiddelen in grond wordt 16 uur soxhlett extractie voorgeschreven.

Berichten: 774

Re: waarom klei refluxen alvorens analyses?

Marjanne schreef: Ik neem aan dat de reflux bedoeld is als extractie van de sulfaat. Als dat niet zo is dan weet ik het antwoord niet.

Maar 6 uur reflux is nodig om alle (wateroplosbare ! )sulfaat uit de klei te halen. Dit sulfaat zit overal: in de poriën, gebonden aan de organische stof (humus). Even schudden met water is echt niet voldoende om alle sulfaat uit de klei te extraheren.

Ter vergelijking: bij sommige methoden voor bestrijdingsmiddelen in grond wordt 16 uur soxhlett extractie voorgeschreven.
bedankt. Dit lijkt mij inderdaad een logische verklaring. Misschien stel ik de komende 10 dagen nog enkele vragen over analyses op klei...

Nogmaals bedankt !

Reageer