Bereken viscositeit met ubberlohde

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

Bereken viscositeit met ubberlohde

Op school heb ik voor een eigen project de viscositeit gemeten met een ubberlohde alleen kan ik nergens vinden hoe ik hiermee precies (met welke formule) ik de viscositeit kan bereken en in welke eenheid deze dan wordt uitgedrukt?

Ik heb de tijd in seconden gemeten en ik heb ook de constante van de ubberlohde genoteerd.

Ik heb het aan mijn leraar gevraagd maar die wilden het niet vertellen omdat het mijn eigen project is.

Ik hoop dat iemand mij hierop antwoord kan geven.

met vriendelijk groet,

Heineken

Berichten: 168

Re: Bereken viscositeit met ubberlohde

http://nl.wikipedia.org/wiki/Viscositeit

Hier vind je wat informatie. Heb je een vergelijkingsmeting gedaan? Zo ja, wat zijn dan je resultaten? Hoe groot is je capillair?

De eenheid van viscositeit t.o.v. water is de 'CentiPoise' (Pascal*seconde).

Berichten: 9

Re: Bereken viscositeit met ubberlohde

Nee ik heb geen vergelijkingsmeting gedaan!

Mijn resultaten zijn:

13.462 sec bij 21.4 graden Celsius (slaolie)

17.769 sec bij 21.3 graden Celsius (olijfolie)

De constante van de ubberlohde is 4.381

Ik hoop dat dit genoeg informatie is!

met vriendelijke groet,

Heineken

Berichten: 857

Re: Bereken viscositeit met ubberlohde

De dynamische viscositeit kan je berekenen als je een bekende dichtheid en meterconstante hebt en een bepaalde tijd. De formule die je moet gebruiken is:

η/ρ = k·t

etha is de dynamische viscositeit

rho is de dichtheid

k de meterconstant

t de gemeten tijd

Zo moet het lukken

EDIT: de dynamische viscositeit heeft als eenheid mPa/s

De temperaturen verschillen bij de metingen maar verwaarloos deze. Als je dat niet doet moet je zowel een meterconstante bepalen bij beide temperaturen en dat is heel lastig allemaal.

Berichten: 278

Re: Bereken viscositeit met ubberlohde

Is 17 en 13 seconden niet wat kort? Mij is verteld dat je meting tussen de 200 en 1000 seconden moet liggen voor een goed resultaat......Maar ik gebruik echte viscobuizen voor stookolie enz, dus misschien ligt het daar aan.

Berichten: 857

Re: Bereken viscositeit met ubberlohde

Is 17 en 13 seconden niet wat kort? Mij is verteld dat je meting tussen de 200 en 1000 seconden moet liggen voor een goed resultaat......Maar ik gebruik echte viscobuizen voor stookolie enz, dus misschien ligt het daar aan.
Des te sneller des te beter toch? Ik meet liever 13 seconden dan 100 seconden.

De nauwkeurigheid zit niet in het aantal seconden maar in hoe precies er wordt afgeklokt. Gebeurt dit automatisch mbv een laser of zoiets dan kan er afgeklokt worden tot op een duizendste nauwkeurig.

Wanneer je afklokt met de hand dan neemt de nauwkeurigheid af naarmate de tijd van uitstromen korter wordt. Een snel naar beneden lopende meniscus maakt het moelijk om nauwkeurig af te klokken op de maatstrepen. Loopt de meniscus langzamer dan kan je dit nauwkeuriger doen.

Reageer