Profielwerkstuk: Urine als wasmiddel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Profielwerkstuk: Urine als wasmiddel

Hallo,

Ik ben bezig met de expirimentele fase van mijn profielwerkstuk. Het onderwerp, is zoals de titel al verraadt, de werking van urine als wasmiddel zoals dat werd gebruikt vanaf de oudheid tot in de 19e eeuw. En dan vooral de chemische achtergrond.

Inmiddels hebben we vastgesteld dat er een reactie plaatsvindt onder invloed van Urease (deze wordt waarschijnlijk gevormd door een bepaalde bacterie) waarin Ureum wordt omgezet in Ammonia (en koolstofdioxide):

CH4N2O + H2O -> CO2 + 2 NH3

Dit hebben we gedaan door een PH-meting met echte urine uit te voeren. Hij begon zuur, maar na ongeveer 16,5 uur sloeg hij om naar het basische gebied.

Met Ammonia hebben we toen geprobeerd de wassende en ook blekende werking van urine te verklaren, dit riep een aantal vragen op waar we nog steeds mee worstelen:

Wat is de werking van Ammonia als ontvetter, is dit een verzepingsreactie?

In Urine komen ook de nodige zouten voor (Natriumchloride, Kaliumchlorie). Kan de Ammonia in de urine het basische mileu verzorgen voor de verzeping, of zal de 'ontvettende werking' (als dit dus geen verzeping is) voorrang hebben?

Bestaat er iets als Ammoniastearaat, en is dit oplosbaar in water?

Is er een reagens, of een reactie denkbaar om de aanwezigheid van glycerol in een oplossing te bevestigen zonder chromatograven of andere apparaten waar een middelbare school geen beschikking over heeft?

We kunnen geen van deze dingen tot nog toe met experimenten bevestigen, en hebben al vele uren in het bescheiden scheikundelab gesleten. Ook de docenten hebben niet de antwoorden die we zoeken, dus ik wilde het eens hier proberen.

Is er iemand die het antwoord op deze vragen weet? U zou ons een erg grote dienst bewijzen.

Bij voorbaat dank,

Tijmen

Berichten: 1.379

Re: Profielwerkstuk: Urine als wasmiddel

Misschien kan het ureum zelf wel als een kationzeep werken als de carbonylgroep in staat is zich aan vuil of vet te hechten.

Is er bijvoorbeeld een standaard water-olie mengsel gedefinieerd waarmee je alle zeepoplossingen gaat uitschudden zodat je urines, ureumoplossingen, afwassopjes en wasmiddelsopjes met elkaar kunt vergelijken met eenzelfde experiment?

Het gaat hier alleen maar om emulgeren en niet om bleken, neem ik aan.

De bekendste zepen zijn anionzepen, gebaseerd op vetzuuranionen of sulfaatgroepen. Maar er zijn ook kationzepen ( waarvan ik geen merken ken) bekend voor allerlei technische toepassingen.

Misschien heb je wel eens geleerd dat je verschillende anionzepen gemengd kunt gebruiken. Maar niet een anionzeep en een kationzeep samen. Want dan heffen ze elkaars emulgerende werking op.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Profielwerkstuk: Urine als wasmiddel

Werd urine in een ver verleden niet gebruikt om vetten te verzepen?

Reageer