[scheikunde] goosteenontstopper

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 5

[scheikunde] goosteenontstopper

hallo,

voor een werkstuk voor scheikunde moet k een werstuk maken over de gootsteenontstopper... :oops: [!] wie kan mij hierbij helpen?? ik ben al wezen kijken in een winkel op de verpakking maar daar kon ik weinig mee...alvast bedankt ivo

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] goosteenontstopper

Wat moet je hierover schrijven? De werking van gootsteenontstopper?

Er zijn twee soorten, de ene is gebaseerd op natriumhydroxide, de andere op zwavelzuur. Tegenwoordig heb je ook allerlei chemische cocktails, die effectiever kunnen zijn, maar de goedkope simpele gootsteenontstoppers zijn (vrijwel) puur natriumhydroxide of zwavelzuur.

De werking van natriumhydroxide is gebaseerd op het vermogen om allerlei organische materialen te verzepen. Vetachtige moleculen worden afgebroken in stukken, die in water kunnen oplossen. Ook allerlei stoffen als haar, huidresten e.d. worden op een soortgelijke manier afgebroken. Een algemene reactievergelijking geven is nog niet zo heel eenvoudig. Het komt er op neer dan een ester wordt opgebroken in zijn twee delen (alcohol + zuurrest zout).

De zwavelzuur variant werkt op soortgelijke manier. Zowel zeer sterke zure condities als zeer sterke basische condities kunnen leiden tot opbreken van ester-structuren. Hierbij wordt water gekoppeld aan de ester als volgt:

R-O-C(O)-R' + H2O ---> R-O-H + HO-C(O)-R'

Hierbij zijn R en R' (grote) organische structuren met een heleboel C's, H's, O's en evt. nog andere elementen. Normaal reageert water niet met dit soort stoffen, maar het sterke zuur of de sterke base maken deze netto reactie mogelijk via een aantal tussenstappen, dus eigenlijk zou je het kunnen zien als een katalysator.

Berichten: 219

Re: [scheikunde] goosteenontstopper

Ik weet niet of ik 't mag vragen hier. Maar kun je 'n merk noemen van gootsteenontstopper op basis van zwavelzuur? Met NaOH krijgen we 't bad nog niet lekker ontstopt. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] goosteenontstopper

Mja :oops: , misschien zwavelzuur? Dat is in bouwmarkten gewoon verkrijgbaar in 96%-vorm.

Wel even verdunnen met water (aub water eerst in de emmer en dan pas het zuur [!] ), anders gaat je bad eraan.

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] goosteenontstopper

FsWd, juist niet verdunnen met water. Ze verkopen niet voor niets geconcentreerd zwavelzuur, anders werkt het nog niet. Anders zou het wel verdund in de fles verkocht worden om mensen niet zelf die riskante verdun actie te laten doen.

http://www.onlinebouwmarkt.nl/winkel/view_...duct=SUPVLQA715

Ongeveer een kwart van de inhoud van die fles in het putje schenken. Check wel eerst waaruit de afvoer bestaat. Aluminium buizen en bepaalde weke plastics worden aangetast of vervormd door de hitte. Ook oppassen als je dit in het putje schenkt voor plotseling spatten. Er komt een enorme hoeveelheid warmte vrij als je de ontstopper in het putje schenkt.

Berichten: 497

Re: [scheikunde] goosteenontstopper

Het lijkt mij wel spectaculair als iemand eerst een fles NaOH leeggooit in het bad, en denkt: hij doet het niet, er moet maar een fles zwavelzuurontstopper eroverheen. :oops:

Berichten: 5

Re: [scheikunde] goosteenontstopper

Ja woelen,....

ik moet de werking juist beschrijven van de gootsteen ontstopper... volgens mij is de werking van zwavelzuur ontstopper makkelijker te omschrijven dan de natriumhydroxide... Afbeelding Afbeelding Afbeelding :oops: kun je me hierbij helpen??

groeten ivo....

Berichten: 915

Re: [scheikunde] goosteenontstopper

Je moet ook niet steeds de gemakkelijkse weg kiezen...

Lijkt me niet zo gevaarlijk zuur en base mengen? Of krijg je dan te veel warmte ontwikkeling?

Berichten: 497

Re: [scheikunde] goosteenontstopper

NaOH oplossen in water: sterk exotherm

H2SO4 oplossen in water: sterk exotherm

Zuur-basereactie (waarbij water ontstaat): sterk exotherm

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] goosteenontstopper

ivotjuh schreef: Ja woelen,....

ik moet de werking juist beschrijven van de gootsteen ontstopper... volgens mij is de werking van zwavelzuur ontstopper makkelijker te omschrijven dan de natriumhydroxide... Afbeelding Afbeelding Afbeelding :oops: kun je me hierbij helpen??

groeten ivo....
Ik heb toch al een uitleg gegeven aan het begin van dit topic? Die uitleg geldt ook voor NaOH. Als er iets niet duidelijk is aan dat verhaal, geef dat dan even aan en geef ook aan wat er onduidelijk is, dan kan ik je misschien weer verder helpen.

Het gaat er dus om dat sterke NaOH-oplossingen grote organische moleculen met ester structuren of peptide structuren (O en N verbindingen) opbreekt in kleinere stukken op een heel specifieke manier, zoals ik in mijn eerste reply aangaf.

Berichten: 497

Re: [scheikunde] goosteenontstopper

woelen schreef:
ivotjuh schreef: Ja woelen,....

ik moet de werking juist beschrijven van de gootsteen ontstopper... volgens mij is de werking van zwavelzuur ontstopper makkelijker te omschrijven dan de natriumhydroxide... Afbeelding  Afbeelding  Afbeelding  :oops:   kun je me hierbij helpen??

groeten ivo....
Ik heb toch al een uitleg gegeven aan het begin van dit topic? Die uitleg geldt ook voor NaOH. Als er iets niet duidelijk is aan dat verhaal, geef dat dan even aan en geef ook aan wat er onduidelijk is, dan kan ik je misschien weer verder helpen.

Het gaat er dus om dat sterke NaOH-oplossingen grote organische moleculen met ester structuren of peptide structuren (O en N verbindingen) opbreekt in kleinere stukken op een heel specifieke manier, zoals ik in mijn eerste reply aangaf.
Peptidestructuren?

Dat wist ik nog helemaal niet.

Dan ga ik binnenkort een eitje proberen te ontbakken. 8-[

Berichten: 448

Re: [scheikunde] goosteenontstopper

Dan ga ik binnenkort een eitje proberen te ontbakken.


Eiwit bestaat uit een keten van aminozuren. Deze keten heeft een ingewikkelde ruimtelijke structuur. Door het baken vernietig je deze structuur. Maar je houd nog altijd een polypeptideketen over. Als je NaOH toevoegt breek je deze keten af en ontstaan er aminozuren. Aminozuren zijn geen eiwitten dus kun je door NaOH toe te voegen een eitje niet ontbakken.

Berichten: 497

Re: [scheikunde] goosteenontstopper

Dan ga ik binnenkort een eitje proberen te ontbakken.


Eiwit bestaat uit een keten van aminozuren. Deze keten heeft een ingewikkelde ruimtelijke structuur. Door het baken vernietig je deze structuur. Maar je houd nog altijd een polypeptideketen over. Als je NaOH toevoegt breek je deze keten af en ontstaan er aminozuren. Aminozuren zijn geen eiwitten dus kun je door NaOH toe te voegen een eitje niet ontbakken.
Ehm, volgens mij is dat juist de bedoeling?

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat we elkaar niet goed begrijpen, maar uit Woelens post maakte ik op dat je de peptideverbing kunt verbreken d.m.v. NaOH.

Oftewel: In een gebakken eitje zijn de aminozuren zijn gepolymeriseerd tot een eiwitketen, die met behulp van NaOH weer afgebroken zou moeten kunnen worden tot aminozuren (althans de natriumzouten ervan).

Berichten: 448

Re: [scheikunde] goosteenontstopper

In een gebakken eitje zijn de aminozuren zijn gepolymeriseerd tot een eiwitketen


In een niet gebakken ei zijn de aminozuren ook gepolymeriseerd tot eiwitten.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] goosteenontstopper

Het enige wat je met bakken bewerkstelligt, is het stollen van het eiwit. Dit komt doordat de tertiaire en quartenaire structuren uiteen vallen en je dus een soort van klompje krijgt. Als jij met NaOH de eiwitten weer in de juiste vorm gevouwen krijgt, dan nomineer ik je meteen voor de nobelprijs in de geneeskunde. :oops:

Reageer