[scheikunde] Waterzuivering

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Waterzuivering

Hey, iedereen.

Een van mijn docenten heeft mij gevraagd een werkstuk te schrijven over waterzuivering. Kan iemand mij het principe uitleggen van waterzuivering? Ik weet het, het heeft niet veel met chemie te maken, maar ik moest het tot in de details omschrijven. Ik ben al in het watermuseum Arnhem geweest en zag dat die ook al door de Museumbende [ Avro ] gekeurd was. Vier sterren. Ik heb daar ook al veel info gekregen, maar ik wil graag nog meer.

Bij voorbaat dank.

Groet, Bas aka ChemMan

Berichten: 30

Re: [scheikunde] Waterzuivering

Hey,

al eens gegoogled? Misschien moet je duidelijker zeggen welke aspecten je wilt belichten. heb een cursus gekregen over dinkwaterproductie en eentje over waterzuiveringsstations, maar kan die hier moeilijk helemaal overtypen he... Wil je specifieke operaties bespreken of een algemeen beeld geven van de verschillende processen? Moet je eerder de chemische kant op of ben je op zoek naar mechanische zuiveringsstappen (pH regeling vs filtratie bvb)

Je kan ook eens kijken op de site van het belgische waterzuiveringsbedrijf: www.aquafin.be, daar staat het een en ander op (en fotootjes)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Waterzuivering

Inderdaad is je vraag veel te algemeen voor een forum. Er speelt misschien meer chemie dan je nu nog denkt, maar we kunnen geen werkstuk voor je schrijven. Wel kunnen we hier specifieke vragen beantwoorden.

Berichten: 23

Re: [scheikunde] Waterzuivering

[knip]

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: doe eens even normaal.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 161

Re: [scheikunde] Waterzuivering

Waterzuivering? Bedoel je RIOOLWATER zuivering?

Begin met het in stappen onderverdelen van de waterzuivering en denk er aan dat er verschillende systemen zijn. Een gangbare installatie is als volgt opgebouwd;

>> verwijdering grove vaste delen (condooms, plakstrips van maandverband etc.)

>> verwijdering van zand (belangrijk omdat de installatie anders erg snel slijt)

>> eerste bezinking (resulterende slib wordt verder verwerkt)

Geen chemie tot hier toe, maar dat komt;

>> aerobe bacteriele waterbehandeling (kan door het water over met grove steen gevulde bakken te verspreiden (slijmlaag op de stenen) of in bassins met water inblazing). Dit is een biochemisch proces en kan behoorlijk ernstig verstoord worden, bijvoorbeeld als een boer illegaal gier op het riool loost (dat bevat bacterien die de bacterien van de waterzuivering letterlijk kunnen vermoorden)

>> tweede bezinking (weer een stukje zonder chemie)

>> eventuele derde bezinking (grote bassins met hele lage stroomsnelheid)

Voor het water ben je dan zo'n beetje klaar. Maar het slib dat uit de bezinkingen komt moet verwerkt worden; er is een probleem mee omdat het een groot deel biologisch materiaal is maar ook verontreinigingen bevat. Ook is het behoorlijk nat. Een populaire sliob verwerking is dan ook;

>> anaerobe slib gisting (resulteert in brandbare gassen [waarvan een deel vaak in de slibtanks wordt ingeblazen om deze te mengen en homogeen te houden])

daarna wordt het slib meestal gedroogd, het gevormde gas kan als brandstof dienen (hoewel het geen schone brandstof is om het voorzichtig uit te drukken).

Naast het water en slib is er een derde belangrijk element; gassen. Op grotere installaties worden die gassen gereinigd in een gaswasser (vooral bij het grove delen afvoeren komen er kwalijke dampen vrij omdat je noodgedwongen een open opstelling hebt voor de roosters). Bij pompstations wordt wel een compostbed gebruikt om gassen door te leiden, die compost werkt als geurstof verwijderaar.

Berichten: 161

Re: [scheikunde] Waterzuivering

Waterzuivering? Bedoel je DRINKWATER zuivering?

Aan drinkwater worden behoorlijk strenge eisen gesteld, veel waarden waaraan het moet voldoen zijn heel dicht tegen de detectie grens (van de betreffende stoffen) gesteld.

Ik zal je de niet chemische stappen (bezinking, behandeling afvalstoffen) in deze besparen. Ook zal ik het niet hebben over de biologische processen die plaatsvinden buiten de kern-installatie.

De chemische kant is per installatie verschillend maar een GOEDE installatie kent de volgende behandelingen;

>> verwijderen zware metalen (kan door een ijzerverbinding aan het water toe te voegen en daarna de resulterende neerslag af te vangen)

>> omzetten schadelijke stoffen** (bijvoorbeeld door ozon door het water te voeren, de ozon wordt vaak ter plaatse uit lucht gemaakt [en dat kost behoorlijk wat electriciteit])

>> afvangen schadelijke stoffen en geur/smaak stoffen (binding in een actief kool bed)

Voor transport (om problemen in het leidingstelsel te voorkomen) kan aan het water een zeer geringe hoeveelheid chloor worden toegevoegd.

** (chloring is mogelijk maar niet erg milieuvriendelijk en het geeft ook geen lekker water! Dit noem ik dus ook geen goede methode)

Berichten: 161

Re: [scheikunde] Waterzuivering

Veel bedrijven hebben zeer specifieke afvalwater stromen, er zijn dus heel veel verschillende taak specifieke waterzuiveringen.

Dit geldt ook voor de bereiding van water (koelwater, ketelwater, proceswater, water voor laboratorium gebruik), afhankelijk van wat je nodig hebt (aan eisen stelt) en wat je beschikbaar hebt (rivierwater, zeewater, bronwater) moet je de vereiste bewerkingen bepalen.

Ik heb over rioolwater en drinkwater twee stukjes geschreven omdat dit de meest gebruikelijke (en qua volume zo ongeveer de grootste**) stromen zijn. Ook binnen ieder van beiden zijn er zéér veel systemen en mogelijkheden, welke gebruikt worden is afhankelijk van de beschikbare bronnen en (in het geval van drinkwater zéér betreurenswaardig!) middelen; drinkwater in een derde wereld land zal over het algemeen van een véél mindere kwaliteit zijn dan het drinkwater in ons koele kikkerlandje. In een GOEDE installatie wordt zoals ik zei ozon en actieve kool gebruikt. Dat kost nogal wat en de meeste (ook Nederlandse) drinkwater zuiveringen zijn dan ook een stuk primitiever (en dus goedkoper in aanleg en gebruik).

** als je koelwater buiten beschouwing laat, daar gaat het over ENORME volumes maar er wordt erg weinig aan bewerkt (afgezien van een aanzuig zeef)

Berichten: 23

Re: [scheikunde] Waterzuivering

Beryllium zal deze verwijzing naar http://www.beteronderwijsnederland.nl/ ook wel verwijderen denk ik

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>rwwh: als je niets zinnigs aan een discussie toe te voegen hebt, laat het reageren dan achterwege.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Reageer