waterstofgas verwijderen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

waterstofgas verwijderen

Waterstofgas in combinatie met lucht vormt een explosief mengsel in bepaalde samenstellingsverhoudingen.

Stel, waterstofgas ontsnapt tijdens een reactie in een ruimte gevuld met lucht. Dit kan leiden tot een explosief mengsel

Welke methodes, producten, reacties,... bestaan er allemaal om zo vlug mogelijk waterstofgas te ontleden, neer te slaan, te vangen, te verwijderen, te binden in een ander product ?

Alvast bedankt !

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: waterstofgas verwijderen

Je zou het in een zuurkast met afzuiging uit kunnen voeren:)
Si non è vero è bien trovato

Berichten: 17

Re: waterstofgas verwijderen

In de zuurkast ga je opmengen met lucht en je wil geen explosie in die uitlaat.

Voorkomen is weer beter dan genezen, zorg ervoor dat je maatregelen neemt voordat het kan ontsnappen. Weet niet op welke grootte je wil produceren. Op het lab zal je misschien met een gaswasfles kunnen werken en hier je reactiegas doorheen leiden.

Waterstofgas is inderdaad lichtontvlambaar en de snelle reactie geeft explosie. Dus geen ontstekingbronnen in de buurt en snel afvoeren, mogelijk TOCH met zuurkast, maar let op de afzuigingsmotor.

Op grotere schaal druk ventielen toepassen in je reactievat.

Berichten: 3.145

Re: waterstofgas verwijderen

De zuurkast is een prima apparaat hiervoor, mits je niet te veel gas per tijdseenheid produceert. Als je iedere seconde bijvoorbeeld 10 ml waterstof gas maakt (wat al vrij veel is op laboratoriumschaal), dan zou ik me niet al te druk maken. Met een goed trekkende zuurkast zuig je het zo snel weg dat het nooit een echt hoge concentratie kan opbouwen. Uiteraard moet je in de zuurkast dan wel heel voorzichtig zijn met vuur en vonken, ook oppassen voor statische ontladingen.

Het gebruik van een gaswasfles om waterstof af te vangen kan volgens mij niet. Ik zou niet weten welk materiaal waterstof gas onomkeerbaar absorbeert door chemische binding. Waterstof borrelt door alle vloeistoffen heen die ik ken. Misschien met fijnverdeeld palladium metaal, maar dat wordt wel een verdraaid dure oplossing.

Berichten: 9

Re: waterstofgas verwijderen

Bedankt voor de reacties !

het betreft echter geen proefje in het labo, dus van een zuurkast kan ik geen gebruik maken.

Het zit meer als volgt : stel, een tank, geplaatst in een gesloten ruimte, met daarin zuur, scheurt open. Het zuur vloeit weg en komt in contact met Al/Zn/metalen onderdelen en leidt dus inderdaad tot corrosie. Tengevolge van deze reactie, wordt waterstofgas vrijgesteld : bvb per kg Al die corrodeert, wordt er ongeveer 1,3 m³ waterstofgas vrijgesteld. Het is dit vrijgekomen waterstofgas in de gesloten ruimte dat zo vlug mogelijk dient verwijderd te worden, om explosies te vermijden.

En wat als ik het intern moet oplossen, ttz in de gesloten ruimte, ik mag dus niet gebruik maken van een afzuigsysteem. Wat kan ik dan doen ?

Suggestie's aub ?

Bedankt !

Berichten: 168

Re: waterstofgas verwijderen

Deur/raam open zetten en maken dat je, en iedereen om je heen, wegkomt.

Waterstof kan ook verstikkend werken, wanneer het zuurstof verdrijft.

Misschien kun je een grote emmer met soda (-oplossing) klaar hebben staan om het zuur te neutraliseren, maar bij een sterk zuur lijkt me dat ook geen strak plan...

Of natuurlijk kattebakkorrels of iets dergelijks, waarmee je het zuur opzuigt.

Waterstof is ook niet lekker oplosbaar in water, maar gaswasflessen erboven hangen in de beschreven situatie heeft ook geen nut.

Berichten: 84

Re: waterstofgas verwijderen

Het zit meer als volgt : stel, een tank, geplaatst in een gesloten ruimte, met daarin zuur, scheurt open. Het zuur vloeit weg en komt in contact met Al/Zn/metalen onderdelen en leidt dus inderdaad tot corrosie. Tengevolge van deze reactie, wordt waterstofgas vrijgesteld : bvb per kg Al die corrodeert, wordt er ongeveer 1,3 m³ waterstofgas vrijgesteld. Het is dit vrijgekomen waterstofgas in de gesloten ruimte dat zo vlug mogelijk dient verwijderd te worden, om explosies te vermijden.
Ik zou zeggen: Pak het bij de bron aan.

Zorg dat de situatie failsafe is, met andere woorden, sla geen stoffen bij elkaar op die als ze met elkaar in aanraking komen, gezamelijk een ongewenste reactie kunnen geven waarbij nog meer ongewenste stoffen vrij kunnen komen.

Als je tank met zuur onverhoopt gaat lekken, dan moet de lekkende vloeistof in een bak terecht komen. Die betreffende bak moet bestand zijn tegen je zuur en dus niet aangetast worden.

Groeten Luchtsplitser

Berichten: 90

Re: waterstofgas verwijderen

Verloopt die waterstofontwikkeling zo snel? Veel hangt natuurlijk af welke oppervlakte aan Al/Zn/metalen met zuur overspoeld wordt.

Ik denk dat een goed functionerende verluchting voldoende moet zijn om niet meteen enorm hoge concentraties waterstofgas te krijgen, met alle gevaar van dien. Althans als de lek op tijd opgemerkt kan worden.

En ja, voorkomen is steeds beter dan genezen..maar daar heb je misschien niet veel aan nu als het een reële situatie betreft.

Ik zou dan precies zo snel mogelijk proberen om het zuur uit die plaats weg te krijgen (overpompen, absorberen..), weg van die metalen.

Reageer