Adsorptie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 184

Adsorptie

Wat is het verschil tussen dissociatieve en competatieve dissociatie, ik slaag er maar niet in omdat onder woorden te brengen, en op de en of andere manier haal ik het ook niet duidlijk ergens van internet af.

Ik zie dat ik wel een beetje in het foute subdirecory sta... sorry...

Berichten: 168

Re: Adsorptie

Competetieve adsorptie is er wanneer je twee stoffen A en B hebt die allebei aan een oppervlak kunnen adsorberen, en daar eventueel reageren. Deze vorm van adsorptie hangt samen met de Langmuir-isotherm. Hiermee is vast veel te vinden op Google.

Dissociatieve adsorptie is wanneer je moleculen hebt die gelijk na adsorptie weer dissociëren, en er een kinetisch evenwicht is tussen geadsorbeerde moleculen en moleculen in de gasfase.

Berichten: 2.399

Re: Adsorptie

Happyjeroen schreef: Competetieve adsorptie is er wanneer je twee stoffen A en B hebt die allebei aan een oppervlak kunnen adsorberen, en daar eventueel reageren. Deze vorm van adsorptie hangt samen met de Langmuir-isotherm. Hiermee is vast veel te vinden op Google.
En dus met elkaar de strijdt aangaan voor de beschikbare ruimte.
Dissociatieve adsorptie is wanneer je moleculen hebt die gelijk na adsorptie weer dissociëren, en er een kinetisch evenwicht is tussen geadsorbeerde moleculen en moleculen in de gasfase.
Gas fase?

Berichten: 37

Re: Adsorptie

Over competitieve Langmuir valt niet zoveel op google te vinden. En zeker niet voor opgeloste deeltjes die aan een oppervlak hechten.

Reageer