Springen naar inhoud

[scheikunde] partiŽle en totale ordes

• Log in om te kunnen reageren

J.F

J.F

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 november 2006 - 20:53

Hoi,

Ik ben op school bezig over enzymen. Nu moet ik van vergelijkingen waarvan de reactiesnelheidsvergelijking gegeven is, de partiŽle en de totale ordes vermelden. Kan iemand mij uileggen waat daarmee bedoeld wordt? Ik kan namelijk niets in mijn boek vinden over partiŽle en totale ordes.
Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Happyjeroen

Happyjeroen

• >100 berichten
  • 168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2006 - 23:19

De reactieorde van bijvoorbeeld stof A is niets anders dan de macht die boven stof A staat in de reactiesnelheidsvergelijking. Dit kan negatief zijn, of een breuk, dat maakt niets uit. Dat is experimenteel bepaald vaak.

De totale reactieorde wordt meestal gegeven als alle machten van alle stoffen bij elkaar opgeteld. Onze leraar, professeor beter gezegd, vindt dat maar onzin. Er bestaat volgens het geen totale orde.

Verder is de reactieorde niet altijd gedefinieerd. Bij reactiesnelheidsvergelijkingen waar de vergelijking afhankelijk is van meerdere concentraties, is dat vaak temperatuursafhankelijk. Daar kun je echter wel vaak limieten stellen, dus bijvoorbeeld als de temperatuur zo hoog is, kun je die term wegstrepen en wordt de vergelijking simpeler. Dan ligt de orde vaak tussen bepaalde waardes.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures