[scheikunde] partiële en totale ordes

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

[scheikunde] parti

Hoi,

Ik ben op school bezig over enzymen. Nu moet ik van vergelijkingen waarvan de reactiesnelheidsvergelijking gegeven is, de partiële en de totale ordes vermelden. Kan iemand mij uileggen waat daarmee bedoeld wordt? Ik kan namelijk niets in mijn boek vinden over partiële en totale ordes.

Alvast bedankt.

Berichten: 168

Re: [scheikunde] parti

De reactieorde van bijvoorbeeld stof A is niets anders dan de macht die boven stof A staat in de reactiesnelheidsvergelijking. Dit kan negatief zijn, of een breuk, dat maakt niets uit. Dat is experimenteel bepaald vaak.

De totale reactieorde wordt meestal gegeven als alle machten van alle stoffen bij elkaar opgeteld. Onze leraar, professeor beter gezegd, vindt dat maar onzin. Er bestaat volgens het geen totale orde.

Verder is de reactieorde niet altijd gedefinieerd. Bij reactiesnelheidsvergelijkingen waar de vergelijking afhankelijk is van meerdere concentraties, is dat vaak temperatuursafhankelijk. Daar kun je echter wel vaak limieten stellen, dus bijvoorbeeld als de temperatuur zo hoog is, kun je die term wegstrepen en wordt de vergelijking simpeler. Dan ligt de orde vaak tussen bepaalde waardes.

Reageer