[scheikunde] reactiesnelheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] reactiesnelheid

hallo!!

ik heb een probleempje met mijn verslag practica en vroeg mij af of iemand mij soms kon helpen?

hier is mijn probleem

1/geg: 0,1M Na2S2O3 * 5H2O

500ml

gevr.:bereid het gepaste volume aan.

ik dacht iets van:

m=n*M

=0,05mol*248g/mol

=12,41g

??maar dat is nog steeds geen volume 8-[

2/geg.:H2SO4: 0,1M

95%(m/m)

d=1,84g/ml

gevr.: 1l H2SO4

ik dacht:

c=(d*%(m/m))/Mstof

=1,84g/ml*0,95/98,1g/mol

=0,0178ml

hier zit ik vast, weet niet hoe ik verder moet :oops:

3/bereken de verdunning van 50ml 0,066M Na2S2O3 vertrekkende van 0,1M

ik dacht:

C&*V1=C2*V2

0,1M*X=0,066M*50ml

X=0,066M*50ml/0,1m

X=33ml

dankjewel!!

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>rwwh: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken. Let ook op: O en 0 zijn niet hetzelfde. Als een vraag leesbaar is maak je veel meer kans op een antwoord!</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] reactiesnelheid

Hoi, Welkom op chemieforum.nl.
bereid het gepaste volume aan
Deze vraag die begrijp ik niet. Je berekende hoeveelheid is wel goed als antwoord op de vraag: hoeveel stof moet je afwegen om deze oplossing te kunnen maken. 0,1M is geen echt nauwkeurige oplossing, dus zo nauwkeurig hoef je niet af te wegen.

Vraag 2 is me ook niet duidelijk. Bedoel je 'bereid 1l 0.1M zwavelzuur uit 95%? je deelt gram per milliliter door gram per mol, en dan hou je geen milliliter over, maar mol per milliliter. Kom je dan verder?

Ook vraag 3 formuleer je in onduidelijke woorden, maar ik denk dat het goed gaat.

Reageer