pH daling van een oplossing

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 32

pH daling van een oplossing

Als je een 18% oplossing van arabisch gom in water een aantal dagen laat staan begint de pH te dalen. Normaliter is deze rond de 5 maar na 2 dagen is ie al rond de 4. Heeft iemand een idee hoe dit kan?

Iemand vertelde me dat ie dacht dat dit met de vorming van toxinen te maken zou hebben, maar ik kwam ergens tegen dat deze juist onder de pH 5 minder groeien.

Iemand een idee?

Groeten en alweer bedankt!

Re: pH daling van een oplossing

Arabische gom is een mengsel van sachariden en glycoproteinen, waardoor de gom volkomen eetbaar is, hoewel hij verontreinigd kan zijn met bacteriën.

Bron wikipedia.

De bacterien breken het af tot oa melkzuur waardoor de pH daalt.

PS toxinen zijn gifstoffen en kunnen oa door bacterien worden uitgescheiden

Berichten: 32

Re: pH daling van een oplossing

Enig idee welke bacteriën dit zijn?

Ik heb zelf informatie gevonden over "Staphylococcus Aureus" en hier staat dat toxineproductie bij pH<5 niet meer mogelijk is. (of de omstandigheden moeten voor de rest ideaal zijn, wat niet het geval is) Dus van toxines heb ik weinig meer te vrezen.

En zou je een link kunnen geven van waar je hebt gevonden dat de bacteriën het afbreken tot o.a. melkzuur. Ik moet namelijk bepalen hoeveel dagen en bij welke temperatuur een arabische gom nog "houdbaar" is.

Berichten: 915

Re: pH daling van een oplossing

Het kan ook te maken hebben met opname van CO2 door het water. Er kan zo HCO3- ontstaan, samen met een proton.

Re: pH daling van een oplossing

Bacteriologie is niet mijn vakgebied daar kan ik niet helpen.

Bepalen van de houdbaarheid van een oplossing van arabisch gom is een hachelijke zaak want die is van veel factoren afhankelijk.

Bacterie- en mogelijk schimmelgroei is de grootste factor dus als het m ogelijk is een conserveermiddel zoals thymol, natriumazide of thiomersal toe te voegen zal de houdbaarheid wel boven het jaar liggen en bewaard in de koelkast nog langer.

Berichten: 6

Re: pH daling van een oplossing

Ik weet niet of je hier is aan zult hebben... maar mocht je het over Xanthaangom hebben dan kan ik je vertellen welke bacterie hier voor wordt gebruikt.

Het zou namelijk goed mogelijk zijn dat het hier gaat om de bacterie Xanthomonas campestris .

Voor extra informatie zou ik op deze bacterie zoeken, het onderstaande heb ik gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Xanthaangom

Xanthaangom wordt nog niet zo lang gebruikt als bijvoorbeeld arabische gom, maar door de hoge stabiliteit voor de pH en temperatuur en door het beter kunnen controleren van het productieproces wordt het tegenwoordig veel toegepast. Xanthaangom kan al bij een kleine hoeveelheid (ongeveer 1%) een grote verhoging van de viscositeit van een vloeistof veroorzaken en wordt minder visceus wanneer er een grotere kracht op wordt uitgeoefend.



Succes er verder mee!

Reageer