Springen naar inhoud

Synthese van KBrO3

• Log in om te kunnen reageren

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 november 2006 - 14:17

Voor de thuis-chemisten onder ons, hier een synthese van een leuke stof als KBrO3. Dit is een leuke oxidator, die je heel goed thuis kunt maken met eenvoudige middelen. Uitgangspunt is het eenvoudig te krijgen KBr.

http://woelen.scheik...ynth/index.html

Let wel op met KBrO3, want deze stof is mogelijkerwijs carcinogeen. Het werd gebruikt in brood en cake als deegverbeteraar, maar daar zijn ze een jaar of 15 (???) geleden mee gestopt, omdat men het vermoeden heeft dat KBrO3 kankerverwekkend is. Hoe dan ook, neem het zekere voor het onzekere en probeer blootstelling aan deze stof te voorkomen.

Deze synthese werkt ook wel voor het maken van KClO3, maar dat is echt een stuk lastiger, en synthese van het laatste zal/mag ik hier op chemieforum niet behandelen. Je zou wel kunnen proberen deze methode te gebruiken voor het maken van KIO3, dat zal ook zeker moeten lukken.

Ik heb deze stof gebruikt voor een hele leuke proef met een chemische oscillerende reactie, de zgn. Belousov-Zhabotinsky reactie. Heel fraai. Heb je geen malonzuur, probeer het dan eens met citroenzuur. Niet zo fraai als met malonzuur, maar nog steeds heel aardig.

Veranderd door woelen, 23 november 2006 - 14:21

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 november 2006 - 15:57

:oops: Mag ik met je hersens trouwen? 8-[

Dit is een hele leuke anorganische synthese. ;)

Happyjeroen

Happyjeroen

• >100 berichten
  • 168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 november 2006 - 15:58

Zeer mooi, zeer mooi.. :oops: Zodra ik alles heb, zal ik deze proef zeker doen.

*chemaster*

*chemaster*

• >100 berichten
  • 181 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 november 2006 - 22:29

Mag ik met je hersens trouwen? 

Mooie uitspraak :oops: .

Ziet er zoals altijd weer eens erg netjes uit Geplaatste afbeelding !! Ik moet deze ook maar in mijn achterhoofd houden als ik eens tijd over heb 8-[ .

Boanerges

Boanerges

• >250 berichten
  • 274 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 november 2006 - 22:50

Ik heb deze stof gebruikt voor een hele leuke proef met een chemische oscillerende reactie, de zgn. Belousov-Zhabotinsky reactie. Heel fraai. Heb je geen malonzuur, probeer het dan eens met citroenzuur. Niet zo fraai als met malonzuur, maar nog steeds heel aardig.

Volgens dit principe werkt de chemische klok ook, dat is ook een oscillerende reactie.
Als je die klok goed maakt kan je je horloge op gelijk zetten. (in het begin van de reactie dan)

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 december 2006 - 23:47

Voor de thuis-chemisten onder ons, hier een synthese van een leuke stof als KBrO3. Dit is een leuke oxidator, die je heel goed thuis kunt maken met eenvoudige middelen. Uitgangspunt is het eenvoudig te krijgen KBr.

http://woelen.scheik...ynth/index.html

Deze manier van werken werkt ook heel goed voor het maken van KIO3. Ca. 10 gram KI oplossen in een weinig water zodat je ca. 20 ml vloeistof krijgt. Snufje K2Cr2O7 er bij en electrolyseren maar. Na een uurtje of 5 heb je een leuke hoeveelheid KIO3. Voor de rest, zie beschrijving van mijn webpagina. Procedure en zuivering gaat op de zelfde manier. Lees overal I i.p.v. Br.

Zo... weer een leuk stofje rijker, waar je anders niet zo eenvoudig aan komt :oops: .

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2006 - 11:41

Nu heb ik alle halaten (KClO3, KBrO3 en KIO3), zelfgemaakt. Het moeilijkst van alle is KClO3. Helaas kan ik niet ingaan op het maken van deze stof.

Maken van perchloraat uit chloraat is te doen d.m.v. electrolyse met platina anode (gedaan, opbrengst was echter erg matig, maar goed, ik heb nu 3 gram KClO4 :oops:). Maken van KIO4 is goed te doen als je eenmaal KIO3 hebt, door KIO3 op te lossen, samen met wat KOH (of NaOH) en daar Cl2 door te borrelen. Het KIO4 slaat vanzelf neer, deze laatste stof is bijna onoplosbaar in water. Echt verbazingwekkend om te zien dat er een kaliumzout is dat zo slecht oplost.

Wat overblijft is KBrO4. Met electrolyse van KBrO3 krijg je alleen maar zuurstof aan de anode, dus dat wordt niks. Nu las ik in de literatuur een manier om deze stof te maken door F2-gas te borrelen door een oplossing van KBrO3 en KOH of NaOH. Hier heb ik echter een klein probleempje, laat ik nou net door mijn voorraad F2 heen zijn 8-[ . Ik las ook nog een methode, die gebruik maakt van een oplossing van XeF2 in water, maar die stof heb ik ook niet zomaar op de plank liggen. Weet er iemand een methode om bromaat tot perbromaat te oxideren zonder gebruik te moeten maken van F2 of XeF2?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures