[scheikunde] concentratie chloride ionen berekenen uit titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] concentratie chloride ionen berekenen uit titratie

ik heb hier een moeilijk practica gedaan en moet er een verslag over maken maar moet eerst wat uitrekenen:

AgNO3-oplossing: 0.01M ( M=170g/mol)(100ml)

K2CrO4-oplossing: 1g in 20 ml

toegevoegd volume tot aan equivalentiepunt: 0.97ml

optredende reacties: Ag+ + Cl- --> AgCl ( neerslag)

2Ag+ + CrO4 2- --> Ag2CrO4 ( neerslag)

ik moet de concentratie chloride-ionen in de onbekende oplossing berekenen.

ik snap er niets van
Laat ik me maar weer eens inloggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] concentratie chloride ionen berekenen uit titratie

Ik neem aan dat er nog een derde (onbekende) oplossing is die je hebt getitreerd met de zilvernitraat-oplossing? Want anders snap ik er ook helemaal niets van...

Maar goed, als dat wel zo is:

Bij een titratie gebruik je een beetje indicator. Welke oplossing is de indicator hier?

Wat is de functie van die indicator?

En hoe doet hij dat hier? Heb je waargenomen wat er gebeurde bij het equivalentiepunt? Waarom gebeurde dat?

Misschien kom je hier iets verder mee.

Berichten: 11

Re: [scheikunde] concentratie chloride ionen berekenen uit titratie

Ik heb op sgool dzelfd proef gedaan en ben nu bzig met een animatie voor punten de indicator gebruikt bij deze reactie is volgens mij en mijn mede studenten de K2CrO2 oplossing omdat de Ag+ ionen reageren met de Cl- ionen en deze twee reageren 1 op 1 dus misschien dat dit een beetje helpt.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Trouwens, een beetje letten op je spelling is beslist geen zonde.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 274

Re: [scheikunde] concentratie chloride ionen berekenen uit titratie

Welke school zit je, meestal moet je toch een voorbereiding doen voordat je praktijk doet zodat je weet waarmee je bezig bent? Het lijkt mij dat als je een practicum doet dat je dan ook weet wat je doet en hoe je eea kan berekenen.

Lessen in correct Nederlands zullen jullie zeker wel niet hebben?
Ik heb op sgool dzelfd proef gedaan en ben nu bzig met een animatie voor punten de indicator gebruikt bij deze reactie is volgens mij en mijn mede studenten de K2CrO2 oplossing omdat de Ag+ ionen reageren met de Cl- ionen en deze twee reageren 1 op 1 dus misschien dat dit een beetje helpt.

Berichten: 11

Re: [scheikunde] concentratie chloride ionen berekenen uit titratie

ja maar om het antwoord te weten hep ik de hoeveelheid water nodig en die staat er niet bij, maar de formule is :n Ag+toegevoegde titreervloeistof = n Cl-monster

Berichten: 385

Re: [scheikunde] concentratie chloride ionen berekenen uit titratie

Even een paar vragen om de vraag helder te krijgen:

- Van welke vloeistof heb je 0,97 ml toegevoegd tot het equivalentiepunt?

- Welk deeltje verandert hier de indicatorkleur? Welk deeltje is dus zuur/basisch?

Tip: je kunt vast uitrekenen hoeveel mol er van elke stof aanwezig is.

Reageer