[Eindwerk] corrosie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 18

[Eindwerk] corrosie

Hallo, voor mijn eindproject wetenschap heb ik het onderwerp corrosie gekozen. Ik ben echter nog op zoek naar nuttige experimenten en/of ideetjes die mij en m'n project vooruit kunnen helpen...
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts. [Albert Einstein]



If I have seen further than others, it is by standing upon the shoulders of giants[Sir Isaac Newton]

Re: [Eindwerk] corrosie

Kenneth, begin eerst eens met wat observatieproefjes. Thuis, in bijvoorbeeld zes lege jampotjes, goed schoongemaakt. Vul er drie met gewoon leidingwater tot halve hoogte. Vul de drie andere met een 3% keukenzoutoplossing (dus 30 gram NaCl in een liter water).

Plaats er een strip gewoon ijzer (ongelegeerd staal) in, tegen de wand, gedeeltelijk uitstekend boven het water. Plak etiketten op de potjes met de inhoud zodat je weet waar er zout in zit. Zet het op een rustige plaats in de vensterbank en kijk er iedere dag naar , zonder er aan te komen.

Schrijf op wat je waarneemt over het corrosieproces.

Leg stukjes karton op de potjes, tegen de verdamping van het water.

Wat zie je gebeuren op de plaats waar het wateroppervlak wordt doorsneden? Is er verschil tussen gewoon water en zout water?

Neem er ruim de tijd voor, bijvoorbeeld tien dagen. Corrosieprocessen zijn nu eenmaal langzame processen. Probeer te begrijpen en te verklaren wat je waarneemt. H. Zeilmaker.

Reageer