Welk ion meest geschikt voor neerslag?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 91

Welk ion meest geschikt voor neerslag?

Hey mensen daar ben ik weer!! :oops:

Dit is voor een taak en dit is wat mijn werkpartner en ik al hebben gevonden:

Hoe bepaal je welk ion het meest geschikt is om de kationen neer te slaan?

Door te kijken naar de verschillende ladingen die het kation heeft

Kationen zijn positief geladen atomen/moleculen bijvoorbeeld natrium/kalium.

De meest voorkomende kationen zijn:

* Kalk Ca2+

* Magnesium Mg2+

* Natrium Na+

De elektromagnetische kracht houdt de elektronen rondom de kern. Bij een neutraal atoom is het aantal protonen gelijk aan het aantal elektronen. Wanneer een atoom een verschillend aantal protonen en elektronen bevat, en dus niet neutraal is, spreekt men van een ion. Ionen met een tekort aan elektronen worden kationen genoemd; ionen met overschot aan elektronen anionen. Een ion is in principe instabiel als het los voorkomt; het zal proberen een elektron uit de omgeving aan te trekken, of een elektron proberen los te laten. Ionen met gelijke lading stoten elkaar af. Met tegengestelde lading trekken zij elkaar aan. Men treft daarom altijd tegengestelde ionen bij elkaar in de buurt zodat gemiddeld gesproken de materie weer neutraal is (wet van behoud van lading). Ionen kunnen bij hoge temperaturen gevormd worden in een gas, men spreekt dan van een plasma. Bij lagere temperaturen worden ionen ook in oplossingen aangetroffen. Ionen van tegengestelde lading kunnen ook uit oplossing neerslaan en een vaste stof vormen die men uit ionen opgebouwd kan beschouwen.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Nu wil ik van jullie weten of het zo wel goed is,want volgens mij mis ik nog een paar dingen.

Alvast bedankt.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: duidelijkere titel van gemaakt.

En denk je nog even aan sub- en superscript voortaan?</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Welk ion meest geschikt voor neerslag?

Zeer interessant betoog...

maar ik mis eigenlijk nog het antwoord op de vraag: Hoe bepaal je welk ion het meest geschikt is om de kationen neer te slaan? :oops:

Alleen kijken naar de verschillende ladingen die het kation heeft, lijkt me niet genoeg.

Berichten: 91

Re: Welk ion meest geschikt voor neerslag?

Tja chemie is niet echt bepaald mijn sterkste vak, maar om te weten welk ion het meest geschikt is om een kation neer te slaan moet je toch weten wat de lading van de kation en ion is?

Berichten: 161

Re: Welk ion meest geschikt voor neerslag?

Oplosbaarheid van het gevormde product??

Berichten: 91

Re: Welk ion meest geschikt voor neerslag?

Het hoeft niet meer,ik weet het al,wel bedankt voor jullie inzet.

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: Welk ion meest geschikt voor neerslag?

Dan ben ik eigenlijk wel benieuwd naar hetgeen wat jij gevonden hebt..

Reageer