Vragen over soorten water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 3

Vragen over soorten water

Ik zat laatst te denken Afbeelding waarom je water nou gewoon in een flesje kan kopen terwijl je het uit de kraan kan halen. Zit er verschil in? Andere molecuul formule? of hardheid? Wat is het verschil tussen kraan water en water wat je in de winkel kan kopen? Welke is gezonder?

En waarom staan er veel stoffen zoals Ca2+, Cl- enz op het etiket terwijl je voor water H2O schrijft?

En ik had nog een vraag over demi water

Kun je dat zelf maken? Is dat moeilijk? Wat heb je er voor nodig?



groeten,

oxi :oops:

Berichten: 2.399

Re: Vragen over soorten water

Water is natuurlijk gewoon H2O ongeacht of het in een flesje zit of uit de kraan komt stromen, maar ook de sloot en zee bestaan gewoon uit (vervuild) water dus H2O.

De andere stoffen als Ca2+ en Cl- zijn mineralen/zouten die in het water zijn opgelost. Het drinken van puur water is niet erg gezond, omdat dan zouten aan je lichaam ontrokken worden. Water in flesjes komt vaak uit een bron (bron water) en sommige mensen die denken daarom dat het heel erg gezond voor je is, ik denk dat het niks uit maakt.

Demi water kun je best zelf maken. Kook water een aantal keer en vang de damp op. Je water zal niet helemaal puur H2O zijn, maar redelijk in de buurt komen. Je kunt bijvoorbeeld ook water uit de wasdroger pakken, dit is ook al behoorlijk ionen arm. Industrieel en op laboratoria wordt vaak ultrapure water gebruikt/gemaakt, wat gereinigt water is door midden van allerlei filtraties, membranen etc.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Vragen over soorten water

Water in flesjes komt vaak uit een bron (bron water) en sommige mensen die denken daarom dat het heel erg gezond voor je is, ik denk dat het niks uit maakt.


En soms maakt het inderdaad echt helemáál niks uit...

Berichten: 497

Re: Vragen over soorten water

Demi water kun je best zelf maken.
Maar je kan het ook in de supermarkt kopen voor een paar duppies

Berichten: 274

Re: Vragen over soorten water

Een heel groot verschil tussen leidingwater en water uit een flesje is natuurlijk de prijs.

Een liter water uit de kraan kost gemiddeld rond de 15 cent per liter, dus 7,5 cent voor een halve liter terwijl je soms voor flesjes water al 1,50 euro betaalt. Dus dat is ook een verschil :oops:

Berichten: 3.145

Re: Vragen over soorten water

Een liter water uit de kraan kost gemiddeld rond de 15 cent per liter
Waar woon je? In Jemen? De Gobi-woestijn, of woon je toch in Zuid-Algerije :oops: ?

Dat is wel heel duur water. Ik weet niet precies hoeveel water ut de kraan kost, maar dat druk je uit in dubbeltjes per kuub (= 1000 liter). Misschien wel een euro per kuub, maar jouw prijs komt neer op 150 euro per kuub.

Berichten: 3

Re: Vragen over soorten water

haha

ja de prijs is wel een groot verschil terwijl het gewoon het zelfde is. En dan trappen er nog zoveel mensen in.

Berichten: 274

Re: Vragen over soorten water

Een liter water uit de kraan kost gemiddeld rond de 15 cent per liter
Waar woon je? In Jemen? De Gobi-woestijn, of woon je toch in Zuid-Algerije :oops: ?

Dat is wel heel duur water. Ik weet niet precies hoeveel water ut de kraan kost, maar dat druk je uit in dubbeltjes per kuub (= 1000 liter). Misschien wel een euro per kuub, maar jouw prijs komt neer op 150 euro per kuub.
Excuseer me, ik was er niet helemaal bij dat ik het neerzette, het moet zijn 1,50 euro per kuub.

Ik heb dit overgenomen van een site, waar reeds een mail naar onderweg is om ze op deze fout te attenderen.

Berichten: 873

Re: Vragen over soorten water

Natuurlijk zijn er verschillen tussen 'kraan' water en 'flesjes' water.

Maar of die verschillen het verschil in prijs waard zijn? Is ook wat de gebruiker wil.

proost

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Vragen over soorten water

Is het niet zo dat de provincie Utrecht precies hetzelfde 'bronwater' uit de kraan heeft lopen als er in de flessen blauwe Spa zitten?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 873

Re: Vragen over soorten water

Blauwe Spa en bronwater uit Utrecht zijn niet hetzelfde. Verschil zit in de hoeveelheid aan mineralen en dan praat je over ppm niveau. Verschillen zijn meestal niet groot. In limburg zit er meer Ca in dan in de rest van Nederland. Bronwaters uit Frankrijk (Vittel, Perrier) bevatten echter meer als 2 keer zoveel Ca als de water uit limburg.

Op de markt is echter ook Bar le Duc water te koop maar dat wordt wel op 2 verschillende plaatsen gewonnen nl. Utrecht en Baarle Nassau.

Belangrijk is dat je het lekker vindt, en niet te veel betaalt. Kraanwater is een heel goed alternatief.

nogmaals proost

'de water' moet zijn 'het water'

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Vragen over soorten water

Niet SPA maar inderdaad Bar le Duc water is identiek aan Utrechts kraanwater heb ik begrepen. In Bunnik net naast de A12 zit de grote fabriek die de pakken "uit de kraan" vult.

Berichten: 12

Re: Vragen over soorten water

Het zit hem in de metaaldeeltjes en andere onzuiverheden in je water(je wil geen gedestileerd water drinken smaakt gewoon naar niets) en dat maakt dan de smaak

Berichten: 2.399

Re: Vragen over soorten water

Gedestileerd water is bar ongezond. Dat drink je niet alleen niet om de smaak.

Re: Vragen over soorten water

Gedestileerd water is bar ongezond
http://www.jtbaker.com/msds/englishhtml/w0600.htm

Is het ongezonder dan kraanwater? enige referentie?

Zowel grote hoeveelheden kraan- als demiwater veroorzaken dacht ik dezelfde problemen met de ionenbalans in het lichaam.

Reageer