Springen naar inhoud

Bloed geven

• Log in om te kunnen reageren

Anneke_1987

Anneke_1987

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 november 2005 - 22:05

Ik ben onlangs bloed gaan geven (en ik verschoot er achteraf van hoe draaierig je er van kon zijn). Nu ze tappen 0.4l af + 5 proefbuisjes, wat ongeveer neerkomt op 1/10 van je totale bloedvolume (dacht ik)
Nu vroeg ik me af, hoe lang doet je lichaam erover om die hoeveelheid bloed terug aan te maken?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2005 - 12:35

Het volume heb je zo terug in de vorm van water.

Rode bloedcellen (waar het dus eigenlijk om gaat) level ongeveer 100 tot 120 dagen.
Dus iedere 4 maanden is je hele bloedvoorraad vernieuwd.
Een halve liter is inderdaad 1/10 van je bloed (bij een gewicht van 70kg).
Dus na 2 weken is je bloed weer aangevuld.

Toch mag je niet zo vaak bloed geven (2 keer per jaar ofzo, geen idee eerlijk gezegd) omdat nieuwe rode bloedcellen maken veel ijzer kost.
Dit ijzer moet ook weer aangevuld worden en dat hangt een beetje van je dieet af.

ConocimientA

ConocimientA

• >250 berichten
  • 321 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2005 - 19:56

Ik ben ook bloeddonor geweest en gaf ook twee keer per jaar bloed. Ik had echter nooit ergens last van (op één keer na, maar dat was mijn eigen schuld doordat ik meteen daarna weer op de fiets stapte en in snel tempo wegreed). Terwijl ik toch maar 50 kilo weeg, dus het percentage bloed dat ik kwijt was, is nog groter. Nu zou je kunnen zeggen dat dat aan mijn ijzergehalte ligt, maar dat was ook nooit extreem hoog, een enkele keer zelfs te laag om te mogen geven. En ik heb ook nooit een hoge bloeddruk gehad. Hoe kan het dan dat ik er nooit last van had?

Wat is er eigenlijk waar van dat bloed geven gezond is?
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'
K.R. Popper

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2005 - 13:48

Bloedgeven kan inderdaad gezond zijn, maar dat hangt van je hoeveelheid ijzer in je lichaam af.

IJzer is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen, maar als je teveel hebt dan is het een heel schadelijk stof die je organen kapot maakt.
Het grootste probleem is dat het menselijk lichaam geen manier heeft om een ijzer overschot kwijt te raken.
De enige manier om dat ijzer kwijt te raken is dus bloeden.

Bij vrouwen komt dit trouwens heel weinig voor omdat die elke maand al wat bloed verliezen.

Hemachromatose (ijzerstapelings ziekte) is een ziekte waarbij de ijzer metabolisme van mensen het niet goed doet.
Deze mensen moeten heel vaak bloed geven om dat ijzer kwijt te raken.

made in flanders

made in flanders

• >1k berichten
  • 1086 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2005 - 14:47

heb je niet ook een kleine vooraad bloed in je mild zitten die vrijkomt vanaf je bloed verliest?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?
Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl
Our team needs you!

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2005 - 10:49

[quote="Dalton"]
Bij vrouwen komt dit trouwens heel weinig voor omdat die elke maand al wat bloed verliezen.
quote]

dit is ook een van de redenen dat mannen 3 keer per jaar, en vrouwen maar 2 keer per jaar bloed mogen geven dacht ik

Anneke_1987

Anneke_1987

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 november 2005 - 13:18

Bedankt voor de info.
Op de website van het rode kruis (België) staat dat je 4 keer per jaar bloed mag geven

Ik wil bloed geven. Kan ik dat zomaar?
Er zijn enkele voorwaarden waaraan je moet voldoen.
Ben je gezond, ouder dan 18 en vertoon je geen AIDS-risicogedrag?
Dan kan je bloed geven: maximum vier keer per jaar en met een tussenperiode van minstens twee maanden.

In Nederland is het blijkbaar anders

De ijzerreserve die in het lichaam nodig is voor de aanmaak van rode bloedlichaampjes, is bij mannen hoger dan bij vrouwen. Daarom mogen mannen maximaal 5 maal per jaar en vrouwen maximaal 3 maal per jaar bloed geven.

made in flanders

made in flanders

• >1k berichten
  • 1086 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 november 2005 - 18:18

waarom moet je eig ouder zijn dan 18 jaar? wat is daar zo speciaal aan, of is dat voor je eigen veiligheid?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?
Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl
Our team needs you!

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 november 2005 - 21:05

Puber bloed bevat teveel hormonen :wink:

Maar serieus, ik heb geen idee.
Waarschijnlijk om jezelf te beschermen.

Cassanne

Cassanne

• >1k berichten
  • 1349 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 november 2005 - 21:09

Of om juridische problemen te voorkomen? Je kan ook pas orgaandonor worden na je 18e. Ik denk dat het gewoon zo in de wet staat.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

niekdaamen

niekdaamen

• >25 berichten
  • 71 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 december 2005 - 09:36

Lijkt me heel logisch, maar dan verslechterd je condtie ook natuurlijk. Vooral als het een aantal maanden duurt voordat het zich hersteld.

niekdaamen

niekdaamen

• >25 berichten
  • 71 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 december 2005 - 18:07

Mijn vraag is of je conditie verslechterd met het geven van bloed. Ik ben een behoorlijk fanatiek sporter en heb dus een goede conditie (nodig evengoed). Nu ben ik net als mijn moeder best bereid bloed te geven maar zijn de gevolgen merkbaar. Ik kan me goed voorstellen dat het positieve effecten heeft maar heeft het een merkbare invloed op je conditie? (dag,week,maand)?

homosapiensgenialis

homosapiensgenialis

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 december 2005 - 19:47

De milt kan bij de mens niet samentrekken omdat er te weinig spieren omheen zitten. Dit in tegenstelling tot dieren. Het bloed wordt dus alleen aangevuld met water, en daarna moeten alle rodebloedcellen opnieuw aangemaakt worden, of zitten er wat reserve in het beenmerg??

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 december 2005 - 22:25

Mijn vraag is of je conditie verslechterd met het geven van bloed. Ik ben een behoorlijk fanatiek sporter en heb dus een goede conditie (nodig evengoed). Nu ben ik net als mijn moeder best bereid bloed te geven maar zijn de gevolgen merkbaar. Ik kan me goed voorstellen dat het positieve effecten heeft maar heeft het een merkbare invloed op je conditie? (dag,week,maand)?

Interessante vraag.

Ik zou niet durfen zeggen of je echt veel verschil merkt (ik ben geen ervarings deskundige voor meer dan 20 ml).
Je mist 10% van je rode bloedcellen dus je moet wat extra bloed rondpompen om je weefsels van evenveel zuurstof te voorzien.

Ik denk dat je alleen de eerste dag(en) het verschil een beetje merkt en dat je daarna alleen verschil ziet als je een goed gedetaieerd trainings schema hebt.

Maar met theorie valt er weinig over te zeggen, iemand moet het een keer uitproberen en heel goed opletten of hij iets merkt.
Alleen heel erg moeilijk te testen vanwege het placebo effect.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures