lab journaal

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 130

lab journaal

Hallo,

Weten jullie wat er allemaal in een labjournaal thuis hoort? Er wordt van mij verwacht dat ik hiervoor een opzetje maak!

We werken in een lab waar diergeneesmiddelen onderzocht worden, hoofdzakelijk met HPLC - technieken.

Alvast bedankt voor evt reacties

Groetjes Harrie

Berichten: 274

Re: lab journaal

Wat er precies inhoort dat verschilt per bedrijf. Dat is niet zo te zeggen, wel zijn er een aantal dingen die je erin kan zetten.

De datum van je proef

Inweeg van stoffen

Instellingen van de apparatuur

Resultaten voor zover die niet in een lims systeem komen

Zo zijn er een heel aantal dingen wat je erin zou kunnen zetten. Een verwijzing naar het voorschrift zodat je het hele voorschrift er niet in hoeft te zetten.

Berichten: 3

Re: lab journaal

een labjournaal moet je zo schrijven tenminste hierop school dat als je stopt met een proef je collega verder kan. Dat er instaat welke aparatuur je hebt gebruikt welke stoffen enzo. gewoon zo geschreven dat je collega verder kan gaan zonder problemen ook belangerijk is dat je netjes en duidelijk schrijf.

Berichten: 274

Re: lab journaal

Zelf heb ik het niet op labjournaals, vooral niet die papieren boeken.

Er hoeft maar een keer loog of zuur over heen te gaan en je hebt een probleem.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: lab journaal

Bijhouden van een labjournaal is moeilijk. Maar zeer nuttig. Je kunt inderdaad precies weten wat je erin moet schrijven als je bedenkt waar het voor dient: reproduceerbaarheid en traceerbaarheid.
  • Als iemand het experiment wil voortzetten of herhalen moet te vinden zijn wat en hoe
  • Als er iets mis gaat bij een experiment wil je kunnen opsporen waar de fout vandaan komt
Ik ben er niet zeker van dat een computer beter tegen zuur of base kan dan een papieren boek. Het grote voordeel van een papieren boek met genummerde pagina's is dat het geschiedvervalsing tegen gaat!

Berichten: 22

Re: lab journaal

Bij ons op school moet het zo:

-titel

-datum

-naam

-Doel van de proef

-Inleiding: wat doe je met de proef een wat voor reacties volgen er, en hoe werken de apparaten

-materiaal en methoden: wat gebruik je allemaal aan glaswerk, apparatuur en chemicaliën

-Veiligheid: spreekt voor zich

-Werkwijze

-Voorberekeningen: wat je in moet wegen, eigenlijk alles wat je van te voren kunt berekenen

(Dit kun je voor de proef allemaal al doen)

-Resultaten: Hoort inweeg bij van bepaalde stoffen, de uitwerkingen van je resultaten enz.

-Discussie

-conclusie

Re: lab journaal

In mijn labjournaal staan de datum en een globale titel (bv caffeine in koffie)

Dan wordt alles bijgehouden wat gedaan wordt en gebruikt.

Pipetten en diluters: IJking als ze niet volgens protocol worden gecontroleerd

Reagens: fabrikant, lotnrs en verloopdata.

Gebruikte apparatuur en eventueel serienummers indien er meer van zijn.

Alle bijzonderheden die worden opgemerkt, kleurveranderingen, troebelingen, storingen aan de apparatuur.

De berekeningen, discussies,conclusies eventuele risico-evaluaties worden buiten het journaal gehouden en in een verslag gezet.

Berichten: 130

Re: lab journaal

hallo,

Erg bedankt voor jullie reacties. Hier kan ik mee aan de slag. Je zult inderdaad zelf een opzet moeten zoeken die aan jouw wensen, eisen voldoet.

Hebben jullie nog meerdere suggesties waaraan je kunt denken dan hoor ik dat graag!!

Groetjes

Berichten: 168

Re: lab journaal

Waarnemingen en exacte afgewogen getallen zijn vooral erg belangrijk, en wat er fout ging. En als je zelf iets moet verzinnen, moet inderdaad het voorschrift precies erin staan. Fysische constanten vindik ook erg handig.

Veiligheid vind ik iets voor in een verslag, maar wij moeten het ook in ons journaal schrijven.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: lab journaal

Uiteraard. Stel je het volgende scenario voor: jij krijgt ammoniak binnen en men vraagt zich af of ze je moeten laten braken of niet. Ze zien je labjournaal liggen en denken: "daar zal het vast en zeker instaan". Niet dus, want jij vindt het niet nodig het in je journaal te schrijven. :oops:

Berichten: 106

Re: lab journaal

Wij hebben een speciaal chemicalien formulier, die moet je eigenlijk altijd invullen/bijhebben. Het liefst bij jou spullen en zo dicht mogelijk bij de zuurkast waar je werkt.

Het is wel handig dat je zelf ook weet hoe je moet handelen als er iets met een klasgenootje gebeurt.

Reageer