Springen naar inhoud

Bereiden van ester

• Log in om te kunnen reageren

Maximus_CF

Maximus_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2006 - 22:40

Ik moet over een paar dagen een prakticum maken over bereiden van ester en ik had een vraagje Reageren alle stoffen voor de reactie tot het einde ik bedoel raken ze allemaal op en als je 2 ml ester moet hebben moet je dan meer stoffen nemen dan je uit de reactievergelijking hebt berekend ?
Ik verwacht zo sne mogelijk jullie tips!!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Boanerges

Boanerges

• >250 berichten
  • 274 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2006 - 22:58

Meestal voeg je 1 van de componenten in overmaat toe zodat je zeker weet dat alles goed met elkaar heeft gereageerd.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2006 - 22:58

In de praktijk reageert zeker niet altijd alles op, zeker niet bij het maken van esters.

Als je twee stoffen hebt, bijv. ROH en HOC(O)-R', dan krijg je de ester R-O-C(O)-R' en water, maar er treedt een evenwicht op. Dus een bepaald percentage van de ingangsstoffen zal tot ester reageren en de rest niet. Eigenlijk is het zo dat er ook een teruggaande reactie is (ester + water ---> alkohol + zuur) en op een gegeven moment wordt er even veel ester gevormd als er weer verdwijnt.

Door de ester weg te nemen uit het systeem, of door het water weg te nemen uit het systeem kun je de reactie wel af laten lopen. Een voorbeeld van het eerste is het maken van de methylnitriet ester. De ester is een gas en borrelt weg uit de oplossing. Een voorbeeld van het tweede is het toevoegen van veel geconcentreerd zwavelzuur. Het water wordt hierdoor gebonden aan het zwavelzuur en de terug-reactie verloopt niet meer of in ieder geval veel minder.

scientist 1

scientist 1

• >250 berichten
  • 448 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2006 - 23:19

Door toevoegen van sterk zuur krijg je toch zure hydrolyse van de ester?

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 november 2006 - 23:56

Je kan je ester ook maken met een anhydride zuur of door een zuurchloride te nemen. Bij beide reacties onstaat geen water als product waardoor je opbrengst hoger is (geen hydrolyse)

Maximus_CF

Maximus_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2006 - 09:49

Bedankt allemaal maar over dat laatste reactie ik moet 1-propylmethanoaat maken en niet zomaar een van de esthers . Bedankt iedereen wacht op nog meer reacties :oops:

phj

phj

• >250 berichten
  • 497 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2006 - 10:01

Je kan bijvoorbeeld een overmaat aan (organisch) zuur nemen en dat naderhand laten wegreageren tegen een base als soda.

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 november 2006 - 22:30

Bedankt allemaal maar over dat laatste reactie ik moet 1-propylmethanoaat maken en niet zomaar een van de esthers . Bedankt iedereen wacht op nog meer reacties :oops:

Ohk..dan lukt het niet op de manier die ik beschreef. De enige goede oplossing heeft Woelen al gegeven. Een van de producten afvangen zorgt voor het aflopen van de reactie. Meestal tapt met water af...

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 november 2006 - 23:51

Bedankt allemaal maar over dat laatste reactie ik moet 1-propylmethanoaat maken en niet zomaar een van de esthers . Bedankt iedereen wacht op nog meer reacties  :oops:

In het geval van 1-propylmethanoaat heeft je product een kookpunt van 80 graden en je uitgangsstoffen mierenzuur en 1-propanol kookpunten van rond de 100 graden. Je kunt je product dus continu uit je reactiemengsel destilleren (zoals Woelen al suggereerde). In dit geval maakt het niet uit welk van de uitgangsstoffen je in overmaat neemt. Je zou ťťn van beide als oplosmiddel kunnen gebruiken. Wanneer je de reactie stoichiometrisch uit wilt voeren kun je dit het beste doen in een hoogkokend oplosmiddel (geen water).
In alle gevallen kun je de reactie katalyseren door een paar druppels geconcentreerd zwavelzuur toe te voegen.

... als je 2 ml ester moet hebben moet je dan meer stoffen nemen dan je uit de reactievergelijking hebt berekend ?

Wanneer je 2 mL ester moet hebben, dan is het verstandig om altijd meer uitgangsstof te nemen dan je exact volgens de berekening nodig hebt. Zelfs wanneer je 100% omzetting in je reactie hebt, is het moeilijk om deze 100% ook volledig te isoleren. Je verliest altijd ergens wel wat. Voor de ester die je moet maken kun je gerust 5 keer zoveel uitgangsstoffen gebruiken. Dan heb je in ieder geval genoeg product, zelfs wanneer er iets mis mocht gaan.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures