Springen naar inhoud

aantal H+ in een oplossing

• Log in om te kunnen reageren

letje

letje

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2006 - 10:24

Hallo,
Ik had een vraag over hoeveel H+ er in een oplossing zitten.
Ik ben namelijk bezig met een onderzoek en heb werkelijk waar geen enkel idee meer hoe ik dat soort berekening zou moeten doen.

Ik ben namelijk in mijn onderzoek aan het titreren met HCl van 1 molair. Maar nu is mijn vraag als ik twee druppeltjes per keer toe voeg hoeveel voeg ik nou eigenlijk toe. De 2 druppeltjes zijn gelijk aan 0,1 g.

Verder wilde ik vragen kan iemand mij in het kort uitleggen wat mol en molair ook al weer allemaal zegt. Ik zou het eigenlijk wel moeten weten (heb het in een grijs verleden ook wel geweten maar het is me ontschoten)

Alvast bedankt

Veranderd door letje, 29 november 2006 - 10:26

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

BramV_CF

BramV_CF

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2006 - 10:43

1 er zit niet echt H+ in maar geprotoniseerd water
2 hoeveel h30+ erin zit light aan de sterkte van het zuur en de concentratie ervan. Zoek uit hoe sterk je zuur is (ook HCl splitst niet helemaal) en je kunt uitrekenen hoeveel er bij een bepaalde concentratie gesplitst is

1 mol is een hoeveelheid deeltjes gelijk aan het getal van avogadro (ik heb alleen een VMBO binas bij me en geen tijd om het op internet op te zoeken
Molair vertelt de hoeveelheid stof (in Mol) per liter oplosmiddel (dacht ik)

Als je druppeltjes 0,1 g zijn (je dat dus blijkbaar moest meten) denk ik dat je een molale concentratie hebt, dat is de hoeveelheid stof per kg oplosmiddel, en dus temperatuur onafhankelijk

Als je een significantie van 1 hebt, moet je je niet teveel zorgen maken om het extra gewicht door de HCl, en kun je gewoon rekenen met water, dan voeg je dus 1/20000 mol per druppeltje toe (oftewel 0,00005 mol) dat x het getal van avogadro is de originele hoeveelheid HCl, als je de ionisatiegraad bepaald hebt, weet je hoeveel geprotoniseerde watermoleculen je hebt toegevoegd.

noepje

noepje

• >100 berichten
  • 106 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 november 2006 - 09:51

sorry maar H3O+ bestaat wel en ook weer niet.
je mag ook gewoon over H+ praten. Bij ons op school liever het laatste.
zelfs alle docenten willen liever het laatste omdat dat gewoon makkelijker is, behalve in een organische reactie met water dan moet je wel de 1e gebruiken maar dat is voor mensen die geen chemische opleiding doen niet interessant.

als je nog vragen hebt mail dan maar gerust

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 november 2006 - 11:48

Een mol is gewoon een aanduiding van een getal.

Als ik een dozijn autos heb, dan heb ik er 12 voor de deur staan.
Als ik een mol autos heb, dan wordt het wel heel krap parkeren :oops: . Dat zijn nl. ca. 6.02*1023 stuks.

Molair staat voor mol per liter en wordt vcaak weegegeven met een M.

Bijv. 0.82 M HCl wil zeggen dat als ik een liter van zo'n oplossing zou nemen er 0.82*6.02*1023 stuks HCl moleculen zitten in 1 liter oplossing.

Nu naar jouw probleem met die twee druppels 1 M HCl oplossing. Jij geeft aan dat twee druppels 0.1 gram is. Dat moeten we dan maar als uitgangspunt nemen. 1 M wil zeggen 1 mol per liter. Wat je dus moet weten is de dichtheid van een 1 M HCl oplossing, dan kun je uitrekenenen wat het volume is van 0.1 gram van deze oplossing. De dichtheid van 1 M HCl is ca. 1.02 gram per ml, dus jij hebt 0.1/1.02 is ongeveer 0.098 ml aan 1 M HCl oplossing.

In een liter oplossing zit 1 mol HCl, dus in een ml zit 0.001 mol HCl en in 0.098 ml zit 0.000098 mol HCl, oftewel 0.98*10-4 mol HCl.

Wat BramV al aangaf, als jij slechts ruwe metingen doet en je niet met twee of drie cijfers hoeft te rekenen, dan kun je voor het gemak zeggen dat je ongeveer 0.0001 mol HCl in twee druppels 1 M HCl hebt zitten.

=================================================

Nou nog een extra puntje. HCl, als je dat oplost in water, wordt opgesplitst in H+ en Cl- ionen. Je hebt dus niet echt moleculen HCl in je druppels zitten. Dus beter is het om te zeggen dat in twee druppels ongeveer 0.0001 mol H+ zit en ook ongeveer 0.0001 mol Cl-.

BramV_CF

BramV_CF

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 november 2006 - 13:52

een mol auto's, da's interessant, zoveel zijn er nooit geweest. Dan kun je ook niet meer parkeren op de wereld (auto 3x2=6m2, 36*1023m2 is 3,6*1018km2, oppervlakte aarde = 5*108 km[sub]2[sub], laag moet dus ongeveer 10 miljard auto's dik zijn (als je niet meerekent dat de aarde dan weer 20 miljoen km meer diameter heeft, getal wordt dus een significante hoeveelheid minder. 1 miljoen auto's op elkaar is al meer dan genoeg denk ik. kun je wel uitrekenen, maar daar heb ik dan weer geen zin in)

geen zeuren, gewoon zinloos in de ruimte rekenen

de edit was een rekenfoutje

Veranderd door BramV, 30 november 2006 - 13:53

letje

letje

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 december 2006 - 09:28

He mensen bedankt,

Ik ga nog maals een poging doen om met die mol te knoeien.
Echt ik vraag me af wat voor een persoon dit noodzakelijk vond om dit uit te dokteren.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures