Dew point line?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.589

Dew point line?

Kan er mij iemand uitleggen waarom de dew point line (is dit de verdampings lijn?) niet lineair is? zijn er gevallen waar dat wel zo is?

Groeten Dank bij voorbaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: Dew point line?

Volgens mij heeft dat te maken met afwijkingen van de wet van Henry..

In extreme gevallen kan de lijn zoveel afwijken van een lineare lijn dat er een azeotroop gevormd kan worden, dan heb je een mengsel dat niet te destilleren is...

Als je een beetje engels spreekt heb je hier misschien iets aan: http://teaching.ust.hk/~ceng510/notes/CENG101/Lecture3.pdf

Ik was iets te vlug: DEZE link is natuurlijk veel beter, maar dan wel in combiantie met DEZE

Gebruikersavatar
Berichten: 53

Re: Dew point line?

dew point line vertaalt in het nederlands: ''de lijn van het dauwpunt''
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Berichten: 2.589

Re: Dew point line?

Ik ga je linken eens goed doornemen en zal dan later uitgebreider reageren.

Toch al bedankt. Groeten.

Berichten: 131

Re: Dew point line?

McSnarf schreef:

In extreme gevallen kan de lijn zoveel afwijken van een lineare lijn dat er een azeotroop gevormd kan worden, dan heb je een mengsel dat niet te destilleren is...


Klopt inderdaad, maar het is volgens mij de vloeistoflijn die een positieve of negatieve afwijking kan vertonen. Je verkrijgt inderdaad een azeotroop die ' zou kunnen overdestilleren met heel veel moeite'. Daarom verkopen ze deze azeotropen liever zoals 98% zwavelzuur , ...

Berichten: 131

Re: Dew point line?

De vloeistoflijn is lineair omdat ze de wet van Dalton volgt : je hebt dus een vergelijking van een rechte. Bij de damplijn heb je een andere vergelijking , namelijk die van een hyperbool.

Berichten: 2.589

Re: Dew point line?

De vloeistoflijn is lineair omdat ze de wet van Dalton volgt : je hebt dus een vergelijking van een rechte. Bij de damplijn heb je een andere vergelijking , namelijk die van een hyperbool.
Idd die damplijn kan je berekenen door je af te vragen wat de samenstelling van de damp zal zijn. Deze bevat niet evenveel van het een als van de andere wat ik raar vind.

Indien we zo'n binair ideaal mengsel beschouwen dan hebben die twee afzonderlijke stoffen idd verschillende dampdruk waardes hier uit kan je dan aanvoelen dat die damp niet 50/50 van het een en van het ander zal bevatten. Maar men stelt dat dergelijke idealiteit onderstelt dat de intermoleculaire krachten tussen A-A A-B B-A en B-B van zelfde grote orde moeten zijn.

Maar waarom zou dan de dampdruk van de ene zuivere stof verschillen van de andere zuivere? Indien ik dit zou begrijpen dan zou natuurlijk mijn initieel probleem opgelost zijn Iemand enig idee?

Groeten.

Berichten: 131

Re: Dew point line?

Dan moet je eens beide kookpunten vergelijken :oops:

Berichten: 2.589

Re: Dew point line?

akkoord maar welke fysische achtergrond zit erachter? dat die verschillend zijn onder voorwaarde van het feit dat die moleculaire krachten A-A A-B en B-B niet te veel mogen schillen.

Groeten.

Reageer