Thermochemie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Thermochemie

Ik moet een roulerend practicum gaan utivoeren over thermochemie. Maar ik snap er nog niets van. Ik heb nog enkele vragen, zou iemand ze kunnen beantwoorden hier?

1. Op welk(e) principe(s) is de bepaling van warmtecapaciteit, neutralisatiewarmte, oploswarmte en reactiewarmte gebaseerd?

2. Heeft iemand 3 voorbeelden van endotherme en exotherme chemische reacties?

Bij voorbaat dank.

Btw, fijn forum dit! :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Thermochemie

Welkom op dit prima forum.

Had je zelf al enig idee? Het is niet de gewoonte hier dat we je huiswerkvragen voor je maken, alleen helpen om je op de goede weg te zetten!

Berichten: 5

Re: Thermochemie

Ik had wel een idee, maar ik weet niet of ik op de juiste weg zit. En dit zijn niet mijn huiswerkvragen hoor, dit is voor mij een voorbereiding op het roulerend practicum.

Ik zou niet weten waar ik deze antwoorden op zou moeten zoeken o.i.d.

Berichten: 2.337

Re: Thermochemie

Mg + H2SO4

de dissociatie van zwavelzuur in water

dat zijn al 2 exotherme reacties

Fe + S is een endotherme

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>rwwh: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 5

Re: Thermochemie

Bedankt! Nou vraag ik me nog af op welk(e) principe(s) de bepaling van warmtecapaciteit, neutralisatiewarmte, oploswarmte en reactiewarmte gebaseerd is.

Berichten: 86

Re: Thermochemie

NaOH oplossen is een exotherme reactie; NaNO3 oplossen is een endotherme reactie.

d.w.z. NaOH staat warmte af aan de omgeving; NaNO3 onttrekt warmte uit de omgeving.

Als NaOH oplost in water valt het uit elkaar in ionen. Het is voor jou (misschien) niet zo direct merkbaar, maar er komt warmte bij vrij. Deze energie wordt de vrije energie van Gibb genoemd.

Deze is onder andere afhankelijk van de ordening-caos. Het volgende kan meespelen: voor dat het zout (NaOH) opgelost is, is het water en het zout geordend; als het oplost komt er meer caos. Maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen. Wat ik wel met zekerheid kan zeggen en wat ook heel duidelijk is, maar niet veel te maken heeft met dit voorbeeld: als iets verdampt (vloeistof --> gas) gaat het van een meer geordende fase naar een ongeordende fase. Dus.......?!<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>rwwh: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 497

Re: Thermochemie

De meeste reacties die spontaan kunnen verlopen zijn exotherm.

Uiteraard zijn de omgekeerde reactie endotherm, maar deze zijn vaak niet te realiseren.

Elektrolyses zijn wel voorbeelden van endotherme reacties: je moet steeds energie toevoeren om de reactie gedaan te krijgen.

Wat ik een mooi voorbeeld vind van een endotherme reactie is deze:

Er wordt een oplossing van ammoniumnitraat bij een oplossing van bariumhydroxide gedaan, zodat ammoniak ontsnapt.

Deze reactie verloopt spontaan bij kamertemperatuur, en is zo endotherm, dat in redelijke hoeveelheden, deze reactie zijn eigen watermedium kan bevriezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Thermochemie

Een endotherme reactie kan alleen verlopen als de "wanorde" (entropie) daarbij sterk toeneemt. Een voorbeeld daarvan is inderdaad een ontsnappend gas; dat kun je ook beschrijven als het wegnemen van een reactieproduct, zodat de reactie niet terug kan verlopen.

De eerste vraag, over het principe van warmtemetingen: tja, die vraag is wel erg vaag. Wat bedoel je daarmee?

Berichten: 5

Re: Thermochemie

De eerste vraag, over het principe van warmtemetingen: tja, die vraag is wel erg vaag. Wat bedoel je daarmee?
Nou, als ik bijvoorbeeld de warmtecapaciteit van een stof wil bepalen, op welke principes moet ik dat dan baseren?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Thermochemie

Wat is warmtecapaciteit? Dan kun je het zelf verzinnen.

Een voorbeeld: snelheid is afstand per tijdseenheid. Je moet dus een stopwatch en een lineaal nemen, en over een bepaalde tijd de afgelegde afstand meten. Door die op elkaar te delen reken je de snelheid uit.

Ander voorbeeld: Energie is kracht maal afstand..... je voelt het al aankomen.

Berichten: 5

Re: Thermochemie

Ja daar kan ik verder mee. Super bedankt allemaal!

Reageer