Springen naar inhoud

bepalen buffercapaciteit (afval)waterstroom

• Log in om te kunnen reageren

Markma

Markma

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 december 2006 - 08:58

Ik heb al wat afgezocht en ik kom veel berichten tegen over hoe je een buffer kan maken en wat het principe hierachter is. Ik heb over die buffers echter een praktische vraag.

Er komt een afvalwaterstroom binnen van zeg pH is 7 (lekker neutraal). Door een toename of afname van de H+ concentratie kan men de pH-verandering eenvoudig berekenen. Stel men wil de pH omlaag (of omhoog) brengen door het toevoegen van een zuur (of base)....
Als ik het goed begrijp kan er bij de aanwezigheid van buffers een toegevoegd deel eerst gebufferd worden alvorens de pH daadwerkelijk gaat veranderen. Hoe bepaal je deze buffercapaciteit van een waterstroom (waarvan de samenstelling per difinitie niet nauwkeurig bekent is)...?

(Hoeveel H+ (of OH-) dien je eigenlijk dus te doseren voordat je daadwerkelijk de pH begint te beinvloeden)

Ik heb zelf wat nagedacht:
Dien je dan alle bufferstoffen te inventariseren (de meestvoorkomende), te meten in welke hoeveelheid die aanwezig zijn om van daaruit te berekenen hoeveel H+ en OH- 'opgenomen' kan worden alvorens deze vrij komen en dus de pH veranderen......?

Veranderd door Markma, 01 december 2006 - 09:00

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

AvdMost

AvdMost

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 december 2006 - 13:13

Misschien zit ik op het verkeerde been, maar kun je niet aan de hand van het zuurverbruik een soort buffereffect berekenen?

M.a.w. door bij iedere oplossing na te gaan hoeveel zuur er nodig is om een bepaalde pH te bereiken of door te kijken wat de pH is na een bepaalde hoeveelheid zuur toegevoegd te hebben, zou je volgens mij een soort buffereffect kunnen berekenen.

Hoe dit verder in mekaar steekt weet ik ook niet

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 december 2006 - 13:19

Het lijkt me heel erg bewerkelijk om de samenstelling van alle deelstromen te bepalen en dan te berekenen wat de buffercapaciteit is. Of misschien begrijp ik je vraag niet goed.
Ik richt me daarom maar op de onderstreepte vraag:

Er zijn voorschriften om de buffercapaciteit van willekeurig welk water te bepalen.
Er is er bijvoorbeeld eentje onder:

http://www.vito.be/m.../cma/2_I_A5.PDF

AvdMost

AvdMost

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 december 2006 - 13:24

Als ik dat voorschrift even zo snel doorkijk lijkt dat heel erg op P- en M-getal meten.

Zat ik er toch nog niet zo ver naast :oops:

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 december 2006 - 13:27

Nee hoor, je zit er vlakbij... :oops:

P- en M-getal zijn wel enigszins verouderd. Maar misschien worden ze door verstokte ketelwaterbeheerders nog steeds gebruikt.

Adriaan_CF

Adriaan_CF

• >100 berichten
  • 161 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2006 - 05:20

Waar ik werk wordt de ketelwater kwaliteit (helaas) weinig frequent meer bepaald; P en M getal bepalen gebeurt eigenlijk al een aantal jaren helemaal niet meer. Dat is niet zo gek als je nagaat dat op andere eigenschappen van het ketelwater wél gereageerd wordt en op P en M (en hun verhouding) niet.

Ik hoor van (voormalige) collegae ook dat bij hen (andere bedrijven, met kritischer ketelbedrijf - hogere drukken) het een weinig courante bepaling is geworden.

Markma

Markma

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2006 - 16:26

Als ik het goed begrijp is het meestal afdoende om als men zoekt naar de buffercapaciteit te kijken naar:

H2CO3
HCO3-
CO32-

(zoals dit in die PDF-link is omschreven...)

toch?

Veranderd door Markma, 02 december 2006 - 16:30

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 december 2006 - 17:37

Niet helemaal.

Je bepaalt de buffercapaciteit aan de hand van de .PDF-file.
Daaruit kun je de concentraties aan de door jou genoemde verbindingen berekenen mits dit de enige aanwezige zuren en basen zijn. Als er andere zuren en/of basen aanwezig zijn (genoemd zijn bijv. boraten, sulfide, silicaten en fosfaten), dan hebben deze invloed op de buffercapaciteit en moet je, om de concentratie van de door jou genoemde verbindingen te berekenen, hiervoor corrigeren.

In het algemeen kun je alleen de concentratie aan carbonaat en bicarbonaat berekenen uit de buffercapaciteit als je monster rein oppervlaktewater betreft. Voor afvalwater gaat dit berekenen niet. De buffercapaciteit bepalen gaat natuurlijk wel.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures