Kanker bij langdurige blootstelling aan ethanol

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 162

Kanker bij langdurige blootstelling aan ethanol

Kans op kanker bij langdurige blootstelling aan ethanol


Ethanol, beter bekend als alcohol, is momenteel een van de meeste gebruikte organische chemicaliën, met een brede toepassing in industriële en consumentenproducten. De vloeistof wordt ook gebruikt als intermediair bij de productie van andere chemicaliën, als oplosmiddel en als desinfecteermiddel. Een mogelijk gevolg van langdurige blootstelling aan ethanol (via inhalatie of via de huid) is kanker. Borstkanker bij vrouwen en darmkanker bij mannen en vrouwen. Dat concludeert de commissie WGD van de Gezondheidsraad, die een definitief rapport over de gezondheidsrisico"s van blootstelling aan ethanol op de werkplek aan de staatssecretaris van SZW heeft aangeboden. Ook bij lage blootstelling is er een geringe kans op kanker. Voor borstkanker kan geen veilige niveau van blootstelling worden vastgesteld. Daarom berekent de commissie concentratieniveaus die overeenkomen met twee risiconiveaus, zoals gebruikelijk voor genotoxisch carcinogene stoffen. Ethanol komt van nature voor in het bloed, ook bij mensen die geen alcohol drinken. Daarmee rekeninghoudend concludeert de commissie dat een berekening van het concentratieniveau in overeenstemming is met het streefrisiconiveau weinig zinvol is, omdat dat niveau de bijdrage op het risico op borstkanker niet wezenlijk beïnvloed. Volgens de commissie is er een kans op vier extra kankergevallen per duizend kankergevallen bij veertig jaar beroepsmatige blootstelling aan een niveau van 1300 mg/m³ als TGG-8uur. Daarnaast beveelt de commissie voor kortdurende blootstelling een waarde aan van 1900mg/m³ als TGG-15 minuten.


Bron: Gezondheidsraad, 10 juli 2006

Het rapport "Ethanol”nr. 2006/060SH is te downloaden van de website van de Gezondheidsraad (www.gr.nl)


What's next? Afbeelding

Berichten: 3.145

Re: Kanker bij langdurige blootstelling aan ethanol

Oeps, dus dat biertje of wijntje in het vervolg maar laten staan :oops: .

Het zoveelste bangmakerij-bericht. Volgend jaar lezen we dat water kankerverwekkend is 8-[ . Trouwens, zuurstof is ook erg ongezond. Wat te denken van al die vrije radicalen die zuurstof in je lichaam kan veroorzaken???

Berichten: 2.399

Re: Kanker bij langdurige blootstelling aan ethanol

Dat is waar woelen, maar zonder deze radicaal gedreven mechanismes zouden wij ook niet kunnen leven :oops: .

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Kanker bij langdurige blootstelling aan ethanol

En ik me te pletter slikken aan anti-oxidanten om al die radicalen weg te vangen. Afbeelding

Re: Kanker bij langdurige blootstelling aan ethanol

Volgens de commissie is er een kans op vier extra kankergevallen per duizend kankergevallen bij veertig jaar beroepsmatige blootstelling aan een niveau van 1300 mg/m³ als TGG-8uur.

Ademhaling 6 liter/minuut ~2900 liter/8uur~ 4g/dag 40 jaar lang


Een zeer kleine groep die aan deze blootstelling zal komen is mijn schatting, dus het aantal extra gevallen aan kanker zal in nederland vrijwel nihil zijn en voor de anderen is het extra risico nihil.


Ik zal me maar zorgen gaan maken over andere zaken. :oops:

Reageer