Tereftaloyl dichloride

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 27

Tereftaloyl dichloride

Waarom heet 1,4-benzenedicarbonyl chloride eigenlijk tereftaalloylchloride? :oops:

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>DrQuico: Geef de volgende keer een duidelijke beschrijving van het onderwerp. 'Organische Chemie' is wel erg algemeen als titel. </font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Tereftaloyl dichloride

Omdat dit een afgeleide is van tereftaalzuur wat staat voor 1,4-Benzenedicarboxylic acid ofwel 1,4-benzeendicarbonzuur.

Berichten: 27

Re: Tereftaloyl dichloride

Oke maar waar staat "loyl" voor?

Berichten: 27

Re: Tereftaloyl dichloride

En is tere gelijk aan para?

Berichten: 47

Re: Tereftaloyl dichloride

Oke maar waar staat "loyl" voor?
De "loyl" komt volgens mij uit het Engels, nl. vanwege het "terphtaloic acid". Als je dit dan sustitueert krijg je "terephtaloyl...."

Maar of tere- gelijk is aan para- dat weet ik ook niet. Ik ben wel benieuwd.

Berichten: 183

Re: Tereftaloyl dichloride

Maar of tere- gelijk is aan para- dat weet ik ook niet. Ik ben wel benieuwd
Als ik goed gelezen heb , dan is tere = para.

Extraatje : iso blijkt gelijk te zijn aan meta ...

Berichten: 677

Re: Tereftaloyl dichloride

Eigenlijk zijn dit allemaal triviale namen, met weinig verband tussen naam en structuur. Het voorzetsel "iso" is een alternatieve structuur, bijvoorbeeld in pentaan - isopentaan of butaan - isobutaan. Voor ftaalzuur hebben we dan 3 isomeren:

ftaalzuur

isoftaalzuur

tereftaalzuur

De zuurchlorides krijgen de uitgand "oylchloride", zodat we krijgen ftaloylchloride isoftaloylchloride en tereftaloylchloride

Berichten: 27

Re: Tereftaloyl dichloride

Dankjewel !!! :oops:

Reageer