Drijven

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 86

Drijven

Wanneer drijft een stof, een bakje, enz op een vloeistof in een basin?

Hij lijkt me niet dat het alleen te maken heeft met de dichtheid van de stof die erop drijft.

Eerder met de krachten tussen de moleculen vd vloeistof, deze bepalen immers hoeveel kracht er voor nodig is om een stof door de vloeistof te laten zakken. De oppervlaktespanning heeft er dus iets mee te maken......

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Drijven

Dit is toch natuurkunde.

Oppervlaktespanning wordt uitgedrukt als een kracht per lengte-eenheid. Zwaartekracht (en dus dichtheid) is ruwweg een kracht per volume-eenheid.

Voor heel kleine watervlooien is het volume te verwaarlozen en de lengte dominant. Zulke beestjes drijven OP het water door oppervlaktespanning.

Voor een schip is de lengtekracht te verwaarlozen en het volume domineert. Zulke boten drijven IN het water door verschil in dichtheid.

De oppervlaktespanning van water is < 0.1N/m. De drijvende kracht die een schip van honderdduizend ton (109 N zwaartekracht) en 150 m lang hieruit zou kunnen putten is 0.3N ofwel 0.00000003 % van het benodigde drijvende vermogen.

Berichten: 915

Re: Drijven

Als de dichtheid van de stof kleiner is dan die van de stof waarop ze moet drijven, kan deze blijven drijven.

(Uitzonderingen zijn dan waarschijnlijk de drijvende speld op water, of de schaatsenrijder (oh krinkelende winkelende waterding...) waarbij de oppervlaktespanning een rol speelt).

Berichten: 86

Re: Drijven

Stel ik heb een bakje dat drijft waarin 100 gram NaCl zit.

Ik laat die NaCl oplossen in het water, door het bakje om te kiepen. Vervolgens plaats er een gewichtje in van 100 gram.

Wat gebeurt er?

a) het bakje zakt ten opzichte van het oorspronkelijke pijl (=> bakje zakt, waterpijl steigt)

b) niks

c) het bakje steigt ten opzichte van het oorspronkelijke pijl (=> bakje steigt, waterpijl daalt)

In dit geval hebben we het over het volume dat domineerd boven de lengte eenheid (aldus een van de hiervoor geposte): dus er moet gekeken worden of de dichtheid van het water groter/kleiner wordt lijkt mij. Wat gebeurt er precies door het oplossen van de ionen (Na+ en Cl-)?

Berichten: 86

Re: Drijven

is het geen goede vraag ofzo?! :oops:

Berichten: 915

Re: Drijven

Wel een goede vraag, alleen wat moeilijk, ik ben er zeker van dat iemand het kan beredeneren.

Je moet rekening houden met de nieuwe dichtheid van het water. (Wordt ρ groter of kleiner door het zout?)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Drijven

Deze vraag komt voor in de nationale wetenschapsquiz. Wat denk je: is de gewicht/oppervlakte verhouding (kg/m2 ofwel pascal) van een steentje kleiner of groter dan van een drijvend bootje met zout?

Berichten: 915

Re: Drijven

Het gewichtje/steentje wordt in de boot geplaatst, waar het zout net uit werd gekieperd, dat maakt het net zo moeilijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Drijven

Ok dan daalt het waterpeil door de dichtheidsverhoging van het toegevoegde zout.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Drijven

Yikes! Zo makkelijk is dat niet. Je voegt ook stof toe. De dichtheid is wel hoger, maar de totale hoeveelheid is ook 100 gram meer. Stel je voor dat de initiele hoeveelheid water 100ml was, dan neemt het niveau zeker toe, want als je daar 100 gram NaOH in kiepert wordt het volume echt niet kleiner dan 100ml!

De vraag is niet eenduidig genoeg. Ik denk dat er best situaties denkbaar zijn waarbij het waterniveau lager is. Bij andere temperaturen, in een groter vat.

Houd je in de gaten dat een niveau in het Nederlands een "peil" is, en geen "pijl"?

Berichten: 86

Re: Drijven

Deze vraag komt voor in de nationale wetenschapsquiz. Wat denk je: is de gewicht/oppervlakte verhouding (kg/m2 ofwel pascal) van een steentje kleiner of groter dan van een drijvend bootje met zout?
net zo groot.

als er nu over 1 m2 een kilo zout ligt

of

als er nu op 10 dm2 een steen van een kilo ligt en voor de rest van de m2 niks

Berichten: 86

Re: Drijven

.............. De dichtheid is wel hoger................
Waarom is de dichtheid groter door het toevoegen van zout aan water?

Dit kan vast chemisch verklaard worden?!?!

Berichten: 2.399

Re: Drijven

Het zout gaat in de openruimtes van het water zitten, hierdoor neemt het volume niet of nauwelijks toe.

Dichtheid kan worden berekend door de massa te delen door het volume. De massa neemt toen, het volume blijft voor het gemak constant.

Berichten: 181

Re: Drijven

Drijven = Principe van Archimedes

verschillende links: Archimedes_1; Archimedes_2; Archimedes_3 ... etc. ...

Berichten: 42

Re: Drijven

Off-topic: Ik vind het persoonlijk geen goed idee om de vragen die in de nationale wetenschapsquiz aan de orde komen hier te bespreken.

Vooral omdat de lol er dan af is en sommige mensen simpelweg de antwoorden overnemen.

Dit is niet leuk voor de mensen die wél serieus meedoen,waaronder ikzelf.... 8-[

Ik waardeer het echter wel dat erover gediscussieerd word !

Maar kan dat niet wachten tot na de uitslag van de quiz.

Ik zou het fijn vinden als dat laatste in overweging genomen word.

Hartelijk dank! :oops:

Reageer