α-D- en β-D-glucose

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

α-D- en β-D-glucose

Wat is het verschil tussen α-D- en β-D-glucose?

I welke ruimtelijke vorm komt α-D-glucose voor ?

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: α-D- en β-D-glucose

Het verschil tussen die twee is waarschijnlijk de plaats van de OH-groep (aan het eind). Als je beide structuurformules opzoekt zou je dat zo kunnen zien :oops: .

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: α-D- en β-D-glucose

graeci schreef:Wat is het verschil tussen α-D- en β-D-glucose?

I welke ruimtelijke vorm komt α-D-glucose voor ?
Het is de richting die de anomere OH-groep in de cyclische vorm van D-glucose op staat. Deze twee vormen kunnen in water via de open vorm in elkaar overgaan.

plaatje:

Afbeelding

Berichten: 168

Re: α-D- en β-D-glucose

Axiaal en equatoriaal zitten ze respectievelijk. De equatoriale versie is minder energierijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: α-D- en β-D-glucose


Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: α-D- en β-D-glucose

Axiaal en equatoriaal zitten ze respectievelijk. De equatoriale versie is minder energierijk.
Dat verschil is bij kamertemperatuur volgens mij kleiner dan RT! Beide vormen komen dus in oplossing voor.

Berichten: 915

Re: α-D- en β-D-glucose

Happyjeroen schreef: Axiaal en equatoriaal zitten ze respectievelijk. De equatoriale versie is minder energierijk.
Dat verschil is bij kamertemperatuur volgens mij kleiner dan RT! Beide vormen komen dus in oplossing voor.
En dit steeds in dezelfde verhouding

Berichten: 168

Re: α-D- en β-D-glucose

Ja, goed, maar er zijn dus twee vormen die verschillen in energie, twee verschillende isomeren, en of en wannneer deze voorkomen weet ik ook niet precies. Dit hangt zeker samen met de temperatuur, ik weet alleen niet in welke mate.

@rwwh; wat bedoel je met RT? gasconstante maal temperatuur? Of Room Temperature?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: α-D- en β-D-glucose

Gasconstante maal temperatuur.

In de Boltzmanvergelijking staat e-ΔE/RT. Als ΔE dus kleiner is dan RT is de verhouding van het voorkomen van de twee situaties kleiner dan 1:e, zeg maar ruwweg 30%/70%.

Berichten: 168

Re: α-D- en β-D-glucose

Er zit inderdaad natuurlijk een energiedrempel tussen de twee. Dat klopt inderdaad, nu zie ik het.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: α-D- en β-D-glucose

Hier gaat het niet om de energiedrempel. De energiedrempel staat in de Arrheniusvergelijking, daarmee reken je reactiesnelheden uit. De energieterm in de Arrheniusvergelijking komt overeen met die in de Boltzmannvergelijking. In de Boltzmannvergelijking kun je uitrekenen wat de relatieve populatie van twee toestanden is gegeven hun energieverschil, zonder de snelheid van interconversie in aanmerking te nemen. Je gaat dus uit van een evenwichtssituatie.

De relatie tussen de twee vergelijkingen klopt ook met je gevoel (hoop ik): de reactiesnelheid hangt af van de relatieve populatie van de overgangstoestand.

Berichten: 6

Re: α-D- en β-D-glucose

graeci schreef: Wat is het verschil tussen α-D- en β-D-glucose?

I welke ruimtelijke vorm komt α-D-glucose voor ?
Het verschil is dus de OH-groep op de anomere koolstof. De fysische verschillen zijn: α-D-glucopyranose is slechter oplosbaar in water(82,5 g/100ml t.o.v. 178 g/100ml), de smeltpunten verschillen niet veel maar de relatieve snelheid van oxidatie door glucose-oxidase verschil veel (voor α minder dan 1 en β 100).

de overgangen (mutarotatie genaamd) gebeuren in waterige oplossingen, zelfs in neutraal midden en is een evenwichtsreactie. Het bereiken van evenwicht kan versneld worden door toevoeging van zuren of basen, temperatuursverhoging of toevoeging van mutarotase. In een oplossing van glucose is 36% α-D-glucopyranose, 63% β-D-glucopyranose, minder dan 0,1% de open keten, minder dan 1% β-D-glucofuranose en minder dan 1% α-D-glucofuranose (vijfring)

Berichten: 168

Re: α-D- en β-D-glucose

@rwwh; ik snap 'm..

Reageer