Springen naar inhoud

Titratiecurve in verband met meerwaardige zuren

• Log in om te kunnen reageren

Isakeh

Isakeh

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2006 - 13:11

Hallo,

ik ben een eerste jaar student op het HLO in nijmegen. Ik vroeg me af of iemand mij het verband kan uitleggen tussen meerwaardige zuren(zoals fosforzuur, azijnzuur etc) en de verschillen in titratiecurve van deze zuren(in een NaOH titratie)?

Alvast bedankt!

Ps: Het kan zijn dat deze vraag niet in de goede topic staat, mijn excuses hiervoor, ben nieuw :oops:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ruud_CF

Ruud_CF

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2006 - 13:47

Hoi,

bij meerwaardige zuren, zie je in de meeste gevallen (afhankelijk van de pKa waarden) meerdere omslagen tijdens het titreren en dus ook meer buffer zones. (de vlakke stukken in de titratiecurve waarbij tijdens het toevoegen van loog, de pH nauwelijks veranderd)

Bij fosforzuur worden deze buffer zones bepaald door:

PO43-/HPO42-
en
HPO42-/H2PO4-
en
H2PO4-/H3PO4

Na een buffer zone komt een pH omslag, een 3-waardig zuur heeft dus 3 omslagen, behalve wanneer de eerste en/of eerste en tweede pKa waarden heel sterk zuur zijn, dan zijn deze omslagen niet zichtbaar.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.

Ruud

Veranderd door Ruud, 05 december 2006 - 13:48

Isakeh

Isakeh

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2006 - 18:02

Ook bedankt het wordt al wat duidelijker, alleen hoe kan ik dan aan de pKa waarde zien of er meerdere omslagen zullen zijn?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 december 2006 - 19:16

Voor elke pKa waarde is een omslagpunt, lekker simpel, en nog simpeler is wanneer de oplossing zuur 1M is, dan IS de pKa-waarde het omslagpunt :oops:. Zo zijn ze namelijk bepaald.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures