Glazuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 68

Glazuur

Tandglazuur bestaat uit calcium hydroxyapatiet kristallen (Ca5(PO4)3OH).

De calciumkristallen kunnen worden opgelost als ze in aanraking komen met zuren. Wanneer deze kristallen echter in aanraking komen met de fluorionen kan de hydroxide door de fluorionen vervangen worden. Er ontstaat dan calcium fluorapatiet kristallen. Deze kristallen zijn beter beschermend dan de calciumhydroxyapatiet kristallen dus bieden ze een betere bescherming tegen zuur en gaan tandbederf tegen.

Kan iemand mij helpen om hier een reactievergelijking bij te maken?

Berichten: 22

Re: Glazuur

Ca5OH(PO4)3 + F- → Ca5F(PO4)3 + OH-

Heb ik gelijk een vraag voor jou. Moet je toevallig een project (PGO) over tandpasta doen en de werking daarvan doen??

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 22

Re: Glazuur

eerste doen moet weg

Berichten: 68

Re: Glazuur

haha ja klopt.. denk dat ik al weet wie je bent maar bedankt voor de reactie

Berichten: 2.337

Re: Glazuur

eerste doen moet weg
Hint:

Er bestaat zoiets als de bewerk knop :oops:

Berichten: 22

Re: Glazuur

Maar nu weet ik niet wie jij bent :oops:

En bedankt voor de tip

Berichten: 68

Re: Glazuur

Volgens mij weet je nu al wel wie ik ben ... of niet..

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Glazuur

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Zullen we de over-en-weer slowchat buiten het forum doen?</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 19

Re: Glazuur

Deze kristallen zijn beter beschermend dan de calciumhydroxyapatiet kristallen dus bieden ze een betere bescherming tegen zuur en gaan tandbederf tegen.


Hoe komt het dat deze kristallen tandplak beter beschermd??

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Glazuur

Ze zijn chemisch inerter.

Reageer