cuvet eisen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 10

cuvet eisen

hoi, ik heb een klein vraagje.

wij gaan op school met een spectrofotometer werken, maar we moeten opzoeken wat de top 5 belangrijkste eisen zijn die voor een cuvet gelden, zouden jullie mij misschien kunnen helpen?

alvast bedankt :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: cuvet eisen

Dit is een huiswerkvraag. We willen best helpen, maar dan moet je eerst zelf proberen te beantwoorden!

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: cuvet eisen

ik heb al bij :oops: gezocht en op wikipedia, maar daar vindt ik niks, dus daarom stel ik de vraag hier 8-[

Berichten: 857

Re: cuvet eisen

rwwh vraagt of je eerst zelf wilt vertellen wat jij denkt. Dan laat je zien dat je er over nagedacht hebt. Het is niet de bedoeling dat wij jou huiswerk maken.

Dus kom maar op met wat je zelf denkt.

Re: cuvet eisen

Een hulpje, zou een cuvet echt zwart kunnen zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: cuvet eisen

nou, ik denk dat hij zoiezo goed tegen corosieve stoffen moet kunnen.

en euh, hooge en lage temperaturen aan kan, twee doffe kanten heeft en dat hij alle kleuren licht goed doorlaat (wanneer er geen stof aanwezig is)(sommige laten namelijk niet alles door) krasbestendig zijn en bij temperatuur verschil niet zomaar klapt.

ik weet niet of dit wel goed is, maar ik geef m`n mond ook maar ff een douw.

dis namelijk de eerste keer dat we met dit apparaat werken, en we hebben geen

-bad language filter- uitleg gehad. Afbeelding ales wat ik weet komt van internet. :oops:

hopelijk kunnen jullie me nog wat bijsturen want ik zou bij god niet weten of bovenstaande allemaal goed is

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: cuvet eisen

Dat gaat al de goede kant uit Afbeelding

Naast de bestendigheid tegen corrosieve stoffen, moet een cuvet ook niet oplossen in de veelgebruikte oplosmiddelen.

Ik denk dat de temperatuurbestendigheid niet tot de top 5 eisen behoort, maar handig is het in ieder geval wel.

Heb je ook een idee waarom een cuvet 2 doffe kanten heeft?

Zijn er ook nog eisen met betrekking op de grootte van de cuvet te bedenken?

Berichten: 278

Re: cuvet eisen

DrQuico schreef: Heb je ook een idee waarom een cuvet 2 doffe kanten heeft?
Bij fluorescentie wil je dat niet hoor......

Dan meet je onder een hoek van 90°, niet handig als je dan een doffe kant hebt.

Je hebt nog verschillende kwaliteit QS en OS (correct me if I'm wrong) als ik het goed heb. Dat zou je ook eens kunnen opzoeken, zodat je weet wat daar het verschil van is.

Schokbestendig?

Berichten: 2.399

Re: cuvet eisen

Doffe kanten is alleen om een cuvet goedkoper te maken bij mijn weten.

Een hele belangrijke is het transmissie window. Plastic cuvetten en glas cuvetten doen het slecht in het UV gebied, je hebt dan kwarts nodig. Dit is het enige waar ik naar kijk :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: cuvet eisen

doffe kanten zijn de kanten waarmee je em moet vastpakken, zodat de heldere kanten geen vette vingers krijgt :oops:

Berichten: 2.399

Re: cuvet eisen

Je moet niet met je vingers aan de licht doorlatende zijde zitten, maar hiervoor heb je toch echt geen doffe kanten nodig hoor. De enige rede is dat het goedkoper is.

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: cuvet eisen

en zo kan je de "licht doorlatende zijde" onderscheiden met de "niet-licht doorlatende zijde"

Berichten: 274

Re: cuvet eisen

Een constante weglengte is ook belangrijk.

Normaliter heb je een aantal standaarmaten, maar soms zijn er kleine verschillen die al een grote invloed kunnen hebben.

Berichten: 4

Re: cuvet eisen

je kan bij google zoeken:

wet van Lambert-beer.

Berichten: 161

Re: cuvet eisen

Ik zou graag willen dat (fotometer) cuvetten goed te reinigen zijn .... op 't werk hadden we simpele cuvetten (voor en achterzijde helder, zijkanten en onderkant uit één stuk met een 'geslepen glas' achtig oppervlak), nu hebben we er met een soort van bovenkantje er op met een kleinere ronde opening 8-[ dat is bij het vullen al ***, de binnenkant schoonmaken is helemáál ****** van de bok.

Oh en het zou ook fijn zijn als er een soort van oortje aan zou zitten om de cuvet mee op te pakken, nu is het glad en lastig uit het apparaat te krijgen (zeker met handschoenen aan) en wordt de cuvet vuil door het er in zetten en uit halen.

Die krengen zijn ook tamelijk breekbaar :oops:

Reageer