Springen naar inhoud

KnieŽn

• Log in om te kunnen reageren

Bastiaan

Bastiaan

• >100 berichten
  • 121 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2005 - 09:22

Waarom buigen bij de mens de knieŽn altijd naar voren tijdens het lopen en kunnen ze alleen maar naar voren buigen terwijl bij vogels de knieŽn alleen naar achteren kunnen buigen? Is dit gewoon een keuze die de evolutie heeft gemaakt en maakt het niks uit of is er een reden waardoor de knieŽn bij de mens de andere kant op buigen dan bij de vogels?
Hallo, Moi, Goedendag, Bonjour, Gutentag, Hej, Konnichiwa, Hola, Ciao, Avť, Bom, DŪa, Eh, Dav, Tungjatjeta, Au, Ep, Saluton, Hoyr, Morn, KŪtal, Sakubona, Merhaba, Nihau, Bongu, Dobre Dan, Selamat hari, Jůnapot!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 november 2005 - 09:47

Bastiaan schreef:

Is dit gewoon een keuze die de evolutie heeft gemaakt en maakt het niks uit of is er een reden waardoor de knieŽn bij de mens de andere kant op buigen dan bij de vogels?

Geplaatste afbeelding

Als je de botten vanaf de heup goed volgt, dan zul je zien dat er geen wezenlijk verschil is met een zoogdierknie. Ik denk dat je de enkel met de knie verwart... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Bastiaan

Bastiaan

• >100 berichten
  • 121 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2005 - 14:14

Owh, sorry dat ik niet goed keek :roll:

Andere vraag dan: waarom zijn de vogels de enkels als knie gaan gebruiken?
Hallo, Moi, Goedendag, Bonjour, Gutentag, Hej, Konnichiwa, Hola, Ciao, Avť, Bom, DŪa, Eh, Dav, Tungjatjeta, Au, Ep, Saluton, Hoyr, Morn, KŪtal, Sakubona, Merhaba, Nihau, Bongu, Dobre Dan, Selamat hari, Jůnapot!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 november 2005 - 14:48

Bastiaan vraagt:

waarom zijn de vogels de enkels als knie gaan gebruiken?

En dat doen ze ook niet: ze lopen gewoon op hun tenen. Heb je toevallig een hond of kat in de buurt? Kijk eens goed naar hun achterpoten.....
Dat eerste grote gewricht vanaf de grond gerekend is ook een enkel. Ik heb een middelgrote hond van ongeveer 20 kg. Als ze loopt hangt haar enkel ongeveer 20 cm boven de grond.

Speel zelf eens kikkertje: je moet al heel lenige enkels hebben wil je je voeten plat op de grond kunnen houden. Je achterpoten (sorry) gaan dan ook op hun tenen staan
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Animus

Animus

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2005 - 20:36

ja dat viel mij dus ook op ik dacht eerst ook dat ze knieen hadden die naar de verkeerde kant toe buigen.maar dat is dus niet zo.
wat me ook opviel toen ik erachter kwam is dat je als je rent ook op je tenen rent en een dier zoals een hond die de enkel anders heeft en op zijn tenen loopt om beter te kunnen rennen.eigenlijk heel simpel als je er zelf gewoon een keer goed naar kijkt.
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.Ē

Dino

Dino

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2005 - 12:18

waarom gebruikt een paard zijn teenkoten als knie?
Geplaatste afbeelding

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 november 2005 - 12:33

Dino schrijft:

waarom gebruikt een paard zijn teenkoten als knie?

Ik kan je vraag niet helemaal plaatsen, maar verwar je geen voorpoten met achterpoten, ellebogen met knieŽn, polsen met enkels, heupen met schouders? En een kootje is geen gewricht, maar een botje.

Kijken we naar de linkervoorpoot:
Ter hoogte van de nek zie je het schouderblad. Onderaan het schouderblad het schoudergewricht. Mion of meer horizontaal op deze foto de bovenarm, die rechts eindigt in de elleboog. Schuin naar linksonder gericht dan de onderarm, die eindigt in de pols. Dan schuin naar rechtsonder samengegroeide middenhandsbeentjes. Dan schuin naar rechtsboven samengegroeide vingers eindigend in de nagel (hoef).

Eenzelfde verhaal kun je ophangen voor de achterpoten. Denk er weer om dat het stuk bot wat aan de ruggengraat 'vast' zit het heupbot is. De knie is dus pas dat gewricht dichtbij de ribbenkast op deze foto.

De diverse gewrichten hebben niet overal precies dezelfde bewegingsvrijheden als bij de mens, maar verder is het principe niet wezenlijk verschillend.

Fysicusje

Fysicusje

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 december 2005 - 19:31

Waarom buigen bij de mens de knieŽn altijd naar voren tijdens het lopen en kunnen ze alleen maar naar voren buigen terwijl bij vogels de knieŽn alleen naar achteren kunnen buigen?

Ook bij de mens buigen ze niet altijd naar voren:

Kijk maar:

Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures