zuiverheid

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

zuiverheid

Hallo allemaal,

ik wil graag onderzoeken hoe zuiver 4 verschillende merken aspirine zijn die ik in de winkel heb gekocht. Dus als erop staat 400 gram acetylsalicylzuur per 500 gram, nagaan of dat klopt. Dit wil ik m.b.v. een spectrofotometer doen. Kan iemand mij uitleggen hoe de spectrofotograaf het acetylsalicylzuur aantoont ? En is dit een zinvolle proef, aangezien de afwijkingen waarschijnlijk zeer klein zullen zijn?

Berichten: 857

Re: zuiverheid

Omina schreef: Hallo allemaal,

ik wil graag onderzoeken hoe zuiver 4 verschillende merken aspirine zijn die ik in de winkel heb gekocht.Dit wil ik m.b.v. een spectrofotometer doen. Kan iemand mij uitleggen hoe de spectrofotograaf het acetylsalicylzuur aantoont ? En is dit een zinvolle proef, aangezien de afwijkingen waarschijnlijk zeer klein zullen zijn?
Jij moet je niet gaan afvragen of het zinvol is. Als het zinloos is waarom zou je het dan doen?

Zoek eens op het forum zelf (zoekfunctie) naar de spectrofotometrische bepaling van Acetylsalicylzuur. Er zijn genoeg vragen over geweest om je op gang te helpen.

Om nu al iets te zeggen:

Je gaat je acetylsalicylzuur hydrolyseren zodat je azijnzuur en salicylaat krijgt. De salicylaat complexeer je met Fe(III) waardoor een rood complex ontstaat. Deze kan je meten met de spectrofotometer.

Reageer