ammonium --> nitriet, nitraat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

ammonium --> nitriet, nitraat

Hallo,

Ik heb een vraagje over het omzetten van ammonium naar nitriet of nitraat. Ik heb gehoord dat je dat kan doen door er waterstofperoxide toe te voegen. Wat mij een beetje onwaarschijnlijk leek. Ik besloot het toch te testen en 1 test is gelukt maar de rest niet (conditie zijn gelijk).

Hebben jullie misschien hier een antwoord op of weten jullie een andere manier om NH4 naar NO2 of NO3.

Groeten,

Rik

Berichten: 3.145

Re: ammonium --> nitriet, nitraat

Wat versta je onder '1 test is gelukt'? Heb je een keer nitriet kunnen maken uit ammoniak? Lijkt mij sterk.

Ammoniak is verrassend inert voor oxidatie, ondanks dat het stikstof in zijn meest gereduceerde vorm is. Het oxideren van ammoniak (of ammonium ion) in waterige oplossing met chemische middelen is bijzonder lastig en ik zou zo geen oxidator weten, die dit voor elkaar krijgt.

Ammoniak kun je wel oxideren in waterige oplossing, maar dan kom je al gauw uit op stikstof, of op hydrazine, of op stikstof halogeniden. In ieder geval, als je dit doet, dan moet je wel heel goed oppassen met wat je doet, anders vraag je om grote problemen (giftigheid en zelfs een kleine kans op explosies).

Berichten: 2.746

Re: ammonium --> nitriet, nitraat

industrieel maken ze toch nitraat uit amonia(k)?

Berichten: 3.145

Re: ammonium --> nitriet, nitraat

Dat klopt, maar dat vereist wel heel andere condities. Dat is bij hoge temperatuur en druk in gasvorm en gebruik makend van een katalysator. Niet iets wat je op een schoolpracticum of bij een hobby-experimentje thuis doet.

Reageer