buffer van een zwak zuur en een zwakke base

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 264

buffer van een zwak zuur en een zwakke base

Hoi iedereen,

eerst en vooral, dit is mijn eerste post, maar ik kijk al een tweetal weekjes mee, het is een erg goed forum 8-[

ik zit in de eerste bachelor biomedische wetenchappen. Voor algemene chemie moeten we titratiecurves en -tabellen maken.

Nu heb ik een beetje problemen met de titratie van een zwak zuur met een zwakke base:

100ml 0.1M HOAc met 0.1M NH3

bij het toevoegen van 50ml NH3 onstaat er een buffer:

NH3 / NH4OAc

nu is mijn vraag: waarom is dit een buffer?

in onze cursus staat er dat buffers ontstaan uit het zout van een zwak zuur en een sterke base of een zwakke base en een sterk zuur.

Nu komt in deze oefening opeens een buffer tevoorschijn uit een zwak zuur en een zwakke base! Hoe kan dit?

erg verwarrend allemaal, kan iemand wat duidelijkheid scheppen?

Bedankt!

(als dit beter zou staan in een andere topic, mes excuses, ik doe m'n best :oops:

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: buffer van een zwak zuur en een zwakke base

Welkom op het forum, jana.
in onze cursus staat er dat buffers ontstaan uit het zout van een zwak zuur en een sterke base of een zwakke base en een sterk zuur.
Als je naar het zout (NH4OAc kijkt, dan is NH4+ het zwakke zuur. OAc- is het anion van azijnzuur, een zwak zuur. Het is dus een wat sterkere base.

Dit klopt met hetgeen er in je cursusboek staat.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: buffer van een zwak zuur en een zwakke base

Het punt is dat je de termen zwak en sterk wat te absoluut ziet. Het zijn uiteindeliijk alleen maar pKa-waarden die zich op een bepaalde manier van elkaar verhouden.

Berichten: 264

Re: buffer van een zwak zuur en een zwakke base

Bedankt voor jullie snelle antwoord ;)

ik denk dat ik het begin te snappen, je moet dus gewoon de pKa-waarden bekijken- en als ze niet gelijk zijn aan elkaar is het ene sterker dan het andere, wat dan een buffer geeft.

:oops: had moeten inzien dat ik het niet zo absoluut mocht zien, maar het leek wel zo, omdat er in geen enkel tekst- of oefeningenboek ooit getitreerd wordt met iets "zwaks". (toch niet de boeken in mijn bezit) Het is altijd HCl als zuur of NaOH als base. Daarom vond ik dit zo'n vreemd geval.

anyway,

weer een stapje verder bij de waarheid over chemie Afbeelding

heel interessant maar toch ook echt moeilijk soms...

een uitdaging 8-[

grtz

Berichten: 5

Re: buffer van een zwak zuur en een zwakke base

ugh... titraties... Dat moest ik vorig jaar het hele laatste trimester doen, theoretisch EN praktisch... Daar kruipt zoveel tijd en denkwerk in... Geef mij maar een hoop reactievergelijkingen om op te lossen :oops:

Reageer