Springen naar inhoud

Schadelijke stoffen bij alcohol afbraak

• Log in om te kunnen reageren

heiders

heiders

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2006 - 13:56

He,

Ik ben bezig voor mijn profielwerkstuk met als onderwerp Alcoholverslaving. Ik probeer nu te achterhalen waarom alcohol slecht is voor het lichaam. Ik ben al zover dat ethanol eerst wordt omgezet in aceetaldehyde en daarna in azijnzuur. Nu weet ik dat aceetaldehyde schadelijk is voor het lichaam, maar van azijnzuur weet ik het niet. Op deze site (http://www.cdc.gov/n...t/ndut0363.html ) wordt namelijk vermeld dat bij het inslikken van azijnzuur er allerlei symptonen kunnen optreden, maar op wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Azijnzuur) wordt verteld dat azijnzuur ook van nature in ons lichaam voorkomt. Ik vraag me dus af of bij de afbraak van alcohol vrijgekomen azijnzuur schadelijk is voor het lichaam?
Ook had ik nog een vraag over aceetaldehyde. Dit schijnt een giftige stof voor ons lichaam te zijn, maar deze stof blijft bij de alcohol-afbraak in de lever, dus daar kan het toch eigenlijk weinig kwaad doen?

Graag een reactie en alvast bedankt,
Hidde

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 december 2006 - 14:08

Als je googlet op aceetaldehyde en lever, dan vind je diverse sites waarin de afbraak van alcohol wordt beschreven, ook hoe de lever met aceetaldehyde omgaat.

heiders

heiders

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2006 - 14:55

Bedankt voor de snelle reactie Marjanne, maar helaas heb ik hiermee niet mijn antwoord gevonden. Want op al die sites wordt inderdaad goed uitgelegd hoe alcohol wordt omgezet in aceetaldehyde, maar niet waarom het schadelijk is als het gewoon in de lever blijft en daarna wordt omgezet in azijnzuur. Ook staat er niet of azijnzuur schadelijk is ja of nee. Iemand een antwoord?

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 december 2006 - 15:17

Op een van die sites heb ik gevonden dat azijnzuur afbreekt naar water en koolzuur.
Aceetaldehyde wordt niet opgeslagen in de lever maar afgebroken, en wel met voorrang. Aceetaldehyde is giftig en zorgt voor een misselijk gevoel (en mede voor de kater).
Als je voortdurend teveel drinkt dan komt de lever niet meer toe aan het afbreken van andere (gezonde) stoffen, waardoor leververvetting optreedt en uiteindelijk cirrhose.

Meer kan ik je niet helpen.

Edit: typefoutje.

Veranderd door Marjanne, 08 december 2006 - 15:18

cheMister

cheMister

• >250 berichten
  • 266 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2006 - 15:20

Azijnzuur is niet echt superschadelijk. Het is een hoofdbestanddeel van tafelazijn en mosterd

wiZArd

wiZArd

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2006 - 15:39

Azijnzuur is toch een voedingsmiddel, dus echt gevaarlijk kan het niet zijn. Het is alleen schadelijk in grote / geconcentreerde concentraties, omdat dan waarschijnlijk dan de natuurlijke buffers in je bloed de pH daling niet kunnen compenseren. Dit heeft als gevolg dat je emzymen naar de haaien gaan. In het menselijk lichaam komt azijnzuur voornamelijk gebonden aan het Co-enzym A (CoA) voor, een stof dat uitermate belangrijk is voor vele biochemische processen. Daarnaast vormt azijnzuur met choline de ester acetylcholine, een zeer veel voorkomende en belangrijke neurotransmitter. Het azijnzuur dat bij de biochemische processen vrijkomt, wordt doorlopend hergebruikt. Daarnaast komt azijnzuur voor in bepaalde bacteriŽn, in sommige planten en vele vruchten
Heeft god het brein geschapen, of het brein god ?

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 december 2006 - 11:11

Dit is een interessant artikel. Hierin staat beschreven wat er allemaal misgaat bij overmaat alcohol gebruik. Het is een medisch artikel van het UMCG.

MvG Ron

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 december 2006 - 12:18

Heeft het niet te maken met stoffen die de informatieoverdracht op de synapsen verstoren?En dat daardoor de hersenen sterkere signalen sturen waardoor als je een kater hebt hoofdpijn krijgt?

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 december 2006 - 14:00

Klopt het nu wat ik hierboven zeg of niet? :oops:

# Moderatoropmerking
rwwh: geduld is een schone zaak!

Veranderd door rwwh, 10 december 2006 - 20:35

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 december 2006 - 20:40

Heeft het niet te maken met stoffen die de informatieoverdracht op de synapsen verstoren?En dat daardoor de hersenen sterkere signalen sturen waardoor als je een kater hebt hoofdpijn krijgt?

Misschien is dit wel zo. Maar om dat uit te zoeken zul je wel een paar jaar nodig hebben. Iets voor een promotie-onderzoek? Geplaatste afbeelding

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 december 2006 - 21:16

Hoofdpijn door overtollige inname van alcoholische dranken wordt voornamelijk veroorzaakt door een vocht te kort in het lichaam. Alcohol zorgt er voor dat het lichaam deze schadelijke stof snel wil afvoeren. Gevolg dat je wat vaker naar de wc moet. Dus dehydratie.

MvG Ron

Veranderd door biochemiefreak, 12 december 2006 - 08:52

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 december 2006 - 22:28

Dit verklaart echter niet waarom stoffen die Aceetaldehyde-dehydrogenase remmen ook voor een acute kater zorgen, zoals beschreven op http://en.wikipedia.org/wiki/Hangover . Er spelen vele zaken....

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 december 2006 - 09:19

De stof acetaldehyde is verantwoordlijk voor het kater gevoel. Alcohol wordt mbv alcohol dehydrogenase omgezet tot deze giftige stof. Als je het omzetten van deze stof naar azijnzuur remt komt er dus meer giftige stoffen in je lichaam die voor het katergevoel zorgen. Acetaldehyde brengt dus nog meer schade toe. Trouwens deze reacties komen in de lever voor. Dus zal er wel een soort van mechanisme in gangen worden gebracht dat een kater veroorzaakt. Het lichaam reageert vaak heftig op giftige dan wel lichaamsvreemde stoffen met het gevolg dat je klachten krijgt, zoals ontstekingsreacties.

MvG ron

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures