Springen naar inhoud

Evenwichtspotentiaal berekenen

• Log in om te kunnen reageren

Barty

Barty

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2006 - 17:07

Hallo,
Als ik het goed voorheb is de evenwichtspotentiaal de potentiaal die je verkrijgt uit de formule van Nernst.
Vooraf: waarom noemen ze die de 'evenwichts'potentiaal? Bij een meting of toepassing van de wet meet of bereken je net de potentiaal door de reacties. In mijn cursus stelt men dat bij toepassing van de wet de kathodestroom en anodestroom gelijk zijn. Maar als dat het geval zou zijn dan is er inderdaad evenwicht maar geen resulterende stroom en dus geen reacties en dus niets te meten.

Eigenlijke vraag:
Ik vond een berekening op http://nl.wikipedia..../Wet_van_Nernst
Met een voorbeeld voor een zinkreactie:
EZn2+/Zn = EįZn2+/Zn - 0,0592/2*log[Zn2+]-1
Op de wikipagina wordt de concentratiebreuk voor aA+bB->cC+dD reactie als volgt gedefinieerd:Q = [C]c[D]d/[A]a[B]b

Als ik echter de formule zoals ze bovenaan de wikipagina toepas dan verwacht ik:
voor Zn2+ + 2e- -> Zn als concentratiebreuk Q = [Zn]/[Zn2+].
Komt er nog bij de de Zn concentratie in de oplossing wellicht 0 is.

En hoe bereken ik de evenwichtspotentiaal van reacties (zie Wiki Elektrodepotentiaal ) die H2O bevat wat in de meeste gevallen het oplosmiddel is.
Bv O2+4H3O++4e- -> 2H2O
Mag ik voor de concentratie aan water dan gewoon 55.5 mol/liter invullen?
Bovenstaande reactie is een oefening (IJzer en Zink staaf in neutraal belucht water) met belucht water: men gaat er blijkbaar van uit dat de O2 concentratie dan gekend is maar ook daar heb ik geen idee van.

Bedankt voor elke hulp.
Barty

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 december 2006 - 17:18

De afspraken met betrekking tot deze formules zijn dat je de concentratie van vaste stoffen weglaat. Dat doe je ook voor de concentratie van water; deze is vrijwel altijd gelijk, bijzondere situaties uitgezonderd.

Edit: typefoutje.

LEES JE BERICHT NOU EERST EENS NA VOORDAT JE HET PLAATST, MARJANNE !!! :oops:

Veranderd door Marjanne, 08 december 2006 - 17:20

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 december 2006 - 22:53

Het is mogelijk om de potentiaal van een cel te meten zonder enige stroom te laten lopen. Bij een (goede) voltmeter die je eenvoudig over de cel zet gaat inderdaad wel een (klein) stroompje lopen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures