ijzer tekort

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

ijzer tekort

Ik ben er in geslaagd en sinaasappelpitje te laten ontkiemen. Nu zijn we ongeveer een jaar verder. Het plantje is veel gegroeid maar de onderste bladeren komen geel. Ik heb gelezen dat dit te verklaren is door een ijzertekort. Nu is mijn vraag:

Hoe kan ik ijzer toevoegen in de plant?

Volstaat het om een hoeveelheid ijzerpoeder aan de bodem toe te voegen, of moet ik een speciale bodem maken om het plantje goed te laten groeien?

Kan iemand daar een antwoord op geven?

Alvast bedankt

Michiel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: ijzer tekort

Je plantje heeft geen ijzertekort. IJzer is een immobiel voedingselement, en kan niet verplaatst worden uit oudere bladeren naar jongere. Zou je ijzertekort hebben, dan zou je juist in je jonge blad dus vergeling van het bladmoes tussen de nerven gaan zien. Dat levert meestal een mooi netpatroon in het blad op, en geen egale vergeling. Als je oudere bladeren geel worden zijn er andere dingen aan de hand. Het waarschijnlijkste is stikstof- of magnesiumgebrek, of gewoon veroudering. Het slimste wat je doet is een pokon of zo gebruiken, en je plantje steeds met de aanbevolen hoeveelheden gieten. Als de vergeling nog niet te erg is, kan het mogelijk nog wat terug groen worden. Zo niet, dan ben je de oudere bladeren kwijt. Maar dan groeien er wel weer nieuwe bij, dus nog geen paniek....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: ijzer tekort

Het is vrij normaal voor groeiensde planten om de onderste twee bladeren regelmatig te laten afsterven, die zijn namelijk op gegeven moment niet meer 'winstgevend' doordat de bovenliggende bladeren teveel licht wegvangen (gecombineerd met veroudering).

Zolang de rest van het plantje er goed bijstaat zou ik me niet al te veel zorgen maken. (Let er wel op dat het plantje voldoende ruimte houdt om zijn wortelstelsel uit te breiden.)
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Reageer