Winning Mg uit zeewater

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 219

Winning Mg uit zeewater

Hallo, ik zit een beetje vast bij enkele bijvraagjes over het Dow proces.

Het gaat over de winning van magnesium uit zeewater, hierbij gebeuren er allerlei chemische en fysische processen. Ik ben er nog niet in geslaagd om de volgende vragen op te lossen. Iemand die hulp kan bieden?

vraag 1)

Wat is het verschil tussen de productstroom na de Z/B (*) reactie en het oorspronkelijke zeewater? Beide bevatten toch hetzelfde MgCl2 (aq) ?

de Z/B reactie:

Mg(OH)2 (aq) + 2HCL (aq) -> MgCl2 (aq) + 2H2O (l)

vraag 2)

Waarom kan het gewenste Mg-metaal niet bekomen worden door elektrolyse van de waterige oplossing? (die van in vraag 1) Welke reacties zouden er dan optreden?

Vraag 3)

is er bij de elektrolyse een membraan nodig of niet?

Dank je

Berichten: 497

Re: Winning Mg uit zeewater

Het is gebruikelijker om de opgeloste zouten als opgeloste ionen te schrijven.

Zo kan je van zeewater bijvoorbeeld niet zeggen dat er magnesiumsulfaat en natriumchloride oid. in zit, maar een scala van opgeloste ionen.

Ken je de reactie die optreedt als men een (aard)alkalimetaal met water laat reageren?

Zoek dat maar eens op, als je dat weet weet je in ieder geval hoe je aan magnesiumhydroxide komt.

Je zou dus kunnen zeggen dat het uit de oplossing geelektrolyseerde magnesium gelijk de reactie met water aangaat, al is dat elektrochemisch niet helemaal correct. (Maar dát is verder niet van belang, tenzij je op school al wat hebt gehad over redoxpotentialen, hetgeen ik niet aanneem.)

Gebruikersavatar
Berichten: 219

Re: Winning Mg uit zeewater

phj schreef: Het is gebruikelijker om de opgeloste zouten als opgeloste ionen te schrijven.

Zo kan je van zeewater bijvoorbeeld niet zeggen dat er magnesiumsulfaat en natriumchloride oid. in zit, maar een scala van opgeloste ionen.

Ken je de reactie die optreedt als men een (aard)alkalimetaal met water laat reageren?

Zoek dat maar eens op, als je dat weet weet je in ieder geval hoe je aan magnesiumhydroxide komt.

Je zou dus kunnen zeggen dat het uit de oplossing geelektrolyseerde magnesium gelijk de reactie met water aangaat, al is dat elektrochemisch niet helemaal correct. (Maar dát is verder niet van belang, tenzij je op school al wat hebt gehad over redoxpotentialen, hetgeen ik niet aanneem.)
Dat is de bedoeling volgens mij... waarom het NIET gaat dat je die waterige oplossing met elektrolyse kan behandelen. We hebben wel al gezien over redoxpotentialen e.d. dusja. Het zal iets moeten zijn in de aard van 2 halfreacties, maar die niet goed kunnen of zoiets? ik weet het niet

Berichten: 497

Re: Winning Mg uit zeewater

Kijk in dat geval maar eens naar de redoxpotentialen van Mg(+ en e-) en H2O dat met elektronen opsplitst in hydroxideionen en waterstof.

Trek hier je conclusies uit. :oops:

Reageer