[scheikunde] Formules

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 62

[scheikunde] Formules

Ik ben bezig met mijn pws, alleen nu moet ik dus in Word formules schrijven. Dat lukt alleen niet. Ik heb alle tips gelezen op dit forum (word vergelijking 3.0 heb ik geinstald maar daar kan ik het niet echt mee) en ik heb ISIS/Draw geinstald alleen ik zoek iets anders. Mij werd geleerd op school dat je methaan zo schrijft:

|

- C -

|

Alleen bij ISIS/Draw krijg ik nu rare vormen, dat zal zeker liggen aan de hoek die de atomen maken, maar waarom kan ik niet gwoon een rechte lijn hebben. Dus zonder de hoek die de atoom maakt, gwoon een -C-C-C-C-C ofzo met boven en onder elke C nog een streepje? Op proefwerken zie je zo'n notatie wel staan, hoe maken ze dat? Dus zonder de /\/\ ofzo (beetje raar getekend maar zo schrijft ISIS/Draw de formules).

Vraag; Hoe kan ik dus zoiets maken?

Berichten: 857

Re: [scheikunde] Formules

hoe je de structuur maakt weet ik niet maar waarom ga je niet naar www.acros.be en zoek je methane op. De structuur staat daarbij weergegeven en die kan je kopiëren en plakken.

Berichten: 62

Re: [scheikunde] Formules

Ja, maar het gaat niet om methaan dat is wel heel makkelijk :oops: dat was gwoon een voorbeeld. Ik moet moeilijkere structuurformules hebben..

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Formules

Het is eigenlijk normaal dat een alkaanstreng als een wwwww wordt geschreven. Dit maakt het makkelijk te tellen hoe lang de keten is en maakt er ook niet zo'n soepzooitje van als je een zijgroep eraan wilt zetten; gewoon omdat de rest dan minder in de weg zit :oops:

Berichten: 62

Re: [scheikunde] Formules

Ja maar het punt is dat ik zoiets niet heb geleerd op school. Wij moesten nooit in hoekjes tekenen, wij tekenen altijd die C'tjes naast elkaar. En die H'tjes komen gwoon onder en boven (bij een normale methaan of ethaan ofzo).

Maar op die ene site www.acros.be daar zie je ook van die hoek verbindingen staan, zoals hier:

Hier

Deze heb ik dus nodig, maar dan in een 'normale' vorm, dus zonder die /\/\/\ enzo maar gwoon

|

-N-C-C etc

Hoe maak je zoiets?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Formules

Dan moet je volgens mij gewoon je muisknop inhouden en je lijntje rechttrekken :oops:

Berichten: 62

Re: [scheikunde] Formules

Hij maakt er automatisch hoeken van als ik me muisknop ingedrukt houd.... (bij Isis/Draw)

Berichten: 168

Re: [scheikunde] Formules

Je kunt Chemsketch eens proberen, en anders Start=>Uitvoeren=>mspaint.exe ...

Berichten: 147

Re: [scheikunde] Formules

Als je een beetje slim kopieert, spiegelt en plakt kan je met paint nog redelijk uit de voeten, hoewel het wel erg veel tijd kan gaan kosten.

Berichten: 62

Re: [scheikunde] Formules

Ik probeer chemsketch nu even...ik laat jullie wel horen wat ik ga gebruiken, Paint of Chemsketch..

Berichten: 62

Re: [scheikunde] Formules

Ik gebruik toch maar paint...

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] Formules

Chemsketch is echt wel een goed programma als je met paint alles gaat tekenen ga je 100 keer langer bezig zijn. :oops:

Berichten: 62

Re: [scheikunde] Formules

Oke, kan jij me met chemsketch dan eens makkelijk een 1,6-hexaandiamine structuurformule geven dus zoiets:



-N-C-C-C-C-C-C-N-



En boven en onder al die C's nog een streepje (en bij elke N ook nog een H streepje). En zonder van die rare hoeken en ik wil die C's ook zien niet dat je zoiets krijgt /\/\ ofzo...

Berichten: 121

Re: [scheikunde] Formules

die hoeken zijn de exacte hoeken waaronder de bindingen liggen, dit geeft wel een beter chemisch beeld dan dat je het allemaal recht maakt.

wat je zou kunnen doen is de structuur maken met chemsketh en dan vervolgens in paint bewerken tot je hebt wat je zelf wilt

improvisatie is het halve werk zeg ik altijd :oops:

Berichten: 89

Re: [scheikunde] Formules

NIET OPGEVEN!!!

Met ISIS-Draw doe je het volgende:

Met dit knopje: Afbeelding klik en sleep je een binding in elke gewenste richting.

Maak maar 'ns een plusteken van bindingen

Niet dit knopje gebruiken: Afbeelding, dan krijg je die (voor jou)rare structuren.

Met dit knopje Afbeelding kun je aan het eind van zo'n binding klikken en vervolgens een atoomsymbool kiezen. Je kunt ook met de rechter muisknop op een "atoomplek" klikken.

In ISIS-Draw worden C-atomen standaard niet weergegeven. Klik rechts op een plek waar een C-atoom moet komen, kies "Edit atom" en kies vervolgens "C show".

Om dus methaan te tekenen, teken je zo'n plusteken van bindingen, middenin die plus klik je rechts en kies je "Edit atom" en dan "C show" en dan OK. Vervolgens klik je op het knopje met die A erin en klik je op de uiteinden van het plusteken en typ je steeds "H".

Gewoon blijven prutsen, ISIS-Draw is echt wel handig!

Succes

Reageer