Springen naar inhoud

[scheikunde] Vraagstuk hoogteverschil kwikkolom

• Log in om te kunnen reageren

Nitroxxx

Nitroxxx

• >100 berichten
  • 116 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 december 2006 - 19:15

Ik heb hier een vraagstuk waarbij zich kwik in een u-vormige buis bevind. Aan de ene kant heerst een druk van 71,3 Kpa en aan de andere kant een druk van 103,2 Kpa. Gevraagd is om het verschil in hoogte te berekenen.

Ik weet dat dit een veel gevraagd vraagstuk is en dat ik dit ooit wel al eens heb opgelost maar vandaag lijk ik maar niet tot de oplossingen te komen. :oops:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 december 2006 - 20:50

Dit is wel een natuurkundevraag....

Probeer eens iets, dan kunnen we je helpen.

Nitroxxx

Nitroxxx

• >100 berichten
  • 116 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 december 2006 - 21:06

Naar het schijnt zou een druk van 1 atm een kwikkolom van 760mm vormen. Hoe men daar aan komt zou ik niet direct weten.

jorgensw

jorgensw

• >100 berichten
  • 147 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 december 2006 - 22:08

Bedenk dat alleen een verschil in druk een hoogteverschil veroorzaakt: bij gelijke drukken zouden de kwikspiegels immers dezelfde hoogte hebben.

Ruud_CF

Ruud_CF

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2006 - 14:40

Hoi,

kun je het drukverschil niet omrekenen naar bijvoorbeeld PSI (pounds square inch)
en dan met de oppervlakte van de doorsnede v/d buis en de dichtheid van kwik iets berekenen?

Ruud

ekoo

ekoo

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2006 - 15:14

hey,

1 Pa = 1 N/m2, dus omrekenen naar psi lijkt me niet erg nuttig omdat je dan met angelsaksische eenheden moet beginnen rekenen...

Als je t drukverschil tussen de twee einden kent, kan je het hoogteverschil tussen de twee buizen bepalen wanneer je de dichtheid van het kwik in rekening brengt

succes!

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2006 - 17:13

Ik heb hier toevallig morgen examen fysica over :oops:

De formule is denk ik P1 + h1 * ρ * g = P2 + h2 * ρ * g aangezien dat de massadichtheid gelijk is en de veldsterkte ook denk ik dat P1 + h1 = P2 + h2 de formule is dus volgens mij zou dat 31,9 cm
d*mn dat klopt niet ;) .

gelukkig dat onze oefeningen anders zijn met 2 vloeistoffen. en gelukkig zijn druk energie en arbeid en vermogen veel simpeler. 8-[

edit: typfout

Veranderd door chemaniac, 11 december 2006 - 17:15

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2006 - 17:26

Wat je moet doen is een punt vastleggen (neem hiervoor de onderkant van de U-vormige buis). Dan ga je kijken welke druk er langs links op dit punt wordt uitgeoefend. (Je hebt een druk, dus wat een luxe). Aangezien ρ*g*h gelijk is aan de druk, rho en g gekend zijn, kan je de bijbehorende hoogte hieruit halen. Voor de rechterkant van de buis doe je hetzelfde, je trekt het grootste van het kleinste af en voila! Een hoogteverschil :oops:

kwik=13600kg/m³ en g=9,81m/s[sub]2[sub])

ekoo

ekoo

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2006 - 09:02

De opgegeven drukken gelden niet voor een punt aan de onderkant van de buis!!! Beneden in de U-buis zijn de drukken van linker- en rechterdeel aan mekaar gelijk (anders is het systeem niet in evenwicht).

De formule van chemaniac klopt : P1 + h1 * ρ * g = P2 + h2 * ρ * g
maar de vereenvoudiging die hij doorvoert niet. Als je in deze vergelijking alles invult wat je kent, kan je makkelijk h2-h1 bepalen:

h2-h1=(P1-P2)/(ρ*g)

Je moet gewoon zien dat de eenheden kloppen

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures