Acrylaat gieten als Ted Noten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Acrylaat gieten als Ted Noten

Besten,

Laatst was ik in het museum Boijmans van Beunigen. Erg leuke tentoonstelling van Ted Noten gezien. (www.tednoten.com)

Hij giet alledaagse of opzienbarende voorwerpen in acrylaat. De tentoonstelling had als titel de chemische formule van het gegoten acrylaat.

ch2=c(ch3)c(=o)ch3

of zoals het in het museum vermeld staat ch2=c(ch3)c(=o))ch3 dit lijkt mij niet juist

Kan iemand dit vertalen?

Ik zou graag willen experimenteren met deze techniek, maar dan moet ik wel weten wat ik moet kopen aan chemicalien of apparatuur. Ik heb al begrepen dat ik bij Van Vos Chemie in Brugge twee componenten kan verkrijgen. (http://www.vosschemie-brugge.com/)

Iemand een beter adres voor de burger?

Berichten: 677

Re: Acrylaat gieten als Ted Noten

De correcte formule voor methyl methacrylaat is de eerste structuur hieronder. Om hiervan een vast materiaal te maken moet het gepolymeriseerd worden tot poly(methyl methacrylaat) of pmma, zie tweede formule.

Dit is een polymeer waarin de getekende structuur steeds maar herhaald wordt.

Afbeelding

Berichten: 3

Re: Acrylaat gieten als Ted Noten

Ik weet niet zoveel van chemie dat ik hier raad mee kan.

Het komt mij over alsof ik twee componenten bij elkaar kan doen, waardoor acrylaat ontstaat. Klopt dat?

Hoe heten die componenten? (ch3 en c-o-ch3?)

En hoe kan ik polymeriseren?

Is het zo simpel als de twee componenten bij elkaar voegen en afwachten? Dus fles open, gieten, wachten?

Berichten: 2.746

Re: Acrylaat gieten als Ted Noten

een hele serie van die eerste structuurformules geeft een hele keten (waarvan er een stuk getekend staat in die tweede structuurformule)

de dubbele binding gaat open, en de vorige en volgende molecuele binden zich daaren, en zo kan het duizenden keren verdergaan
Is het zo simpel als de twee componenten bij elkaar voegen en afwachten? Dus fles open, gieten, wachten?
daar komt het op neer

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Acrylaat gieten als Ted Noten

Je ziet het een beetje verkeerd. In het bovenste plaatje staat iets wat een monomeer heet, of met een heel logische naam: repeterende of herhalende eenheid. Dit spul zit in je eerste (waarschijnlijk een grote) fles

Pakken we de tweede stof erbij; de (gok ik weer) kleine fles. Ik denk dat hier een peroxide in zit, hetzelfde spul waarmee iemand geblondeerd wordt, of het spul dat in vanish oxy zit. Dit heet een initator, of vertaald, starter.

Wat die initiator doet is het volgende, door bijvoorbeeld zonlicht of warmte (energie) breekt die precies in het midden tussen 2 zuurstoffen. R is in dit voorbeeld een 6-ringetje van 6 koolstoffen aanelkaar met 2 pootjes elk (C=C) en op elk hoek nog eens een waterstof, behalve op de laatste.

Code: Selecteer alles


    O        O

    ||      ||

R--C--O--O--C--R

Deze breekt nu in het midden door, zodat we 2 dezelfde groepen krijgen. Hier wordt door een eng mechanisme koolstofdioxide afgesplitst en we houden een radicaal over, een instabiel molecuul

Dit molecuul gaat nu je acrylaat aanvallen op de dubbele binding (C=C) die een beetje in het midden is getekend. Door deze aanval krijgen we een nieuw radicaal dat het volgende acrylaatmolecuul aanvalt, en dit valt weer een volgende aan. Elke aanval hecht een nieuw acrylaatmolecuul aan het vorige, zodat we hele lange ketens krijgen, en zie daar: je plastic :oops:

Berichten: 161

Re: Acrylaat gieten als Ted Noten

Het gevormde polymeer is polymethylmethacrylaat (PMMA) ook wel perspex genaamd.

Om een bepaalde viscositeit te krijgen om goed te kunnen gieten heb je mengsel nodig van het polymeer en het monomeer, dit meng je met initiator (veelal benzoylperoxide in een oplosmiddel) waarna je het bij verhoogde temperatuur kunt uitharden.

Volgens mij kan je allemaal kopen in hobbyzaken; volgens mij heette het (15 jaar geleden) Tensol strength.

PMMA is redelijk duur, je kan ook denken aan polyester harsen daarmee krijg je vergelijkbare producten qua helderheid maar met betere mechanische eigenschappen (als je ze later wilt bewerken...)

Berichten: 3

Re: Acrylaat gieten als Ted Noten

Bedankt allemaal voor de glasheldere uitleg.

Ik ga me verdiepen in PMMA en de polyester harsen.

Reageer