gekke vraag maar 't houdt mij toch bezig

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

gekke vraag maar 't houdt mij toch bezig

Vrijdag gingen ik en een vriendin chocolademelk drinken en omdat we net een examen Frans hadden, besloten we om te doen alsof we Walen waren en alles in het Frans te doen (bestelling enz).

Morgen hebben we examen chemie en ze stelde voor om weer iets te gaan drinken. Een andere vriendin zei voor de grap dat we dan chocolademelk moesten vragen in chemie-taal. Ik zei dat ik het echt wel zou opzoeken. Dat heb ik dus ook gedaan, maar nergens kan ik er iets over vinden.

Weet er iemand toevallig de chemische formule van chocolademelk??

Ik weet het het klinkt belachelijk maar het houdt mij wel bezig. Ik hou heel veel van chemie en ik wil er dus ook alles over weten.

En... als ik iets in mijn hoofd heb rust ik niet voor ik een oplossing heb :oops:

Dus... Iemand met suggesties is altijd welkom (en ik zal proberen om tegen volgende keer een intelligentere vraag te bedenken) Afbeelding

Groetjes!

Re: gekke vraag maar 't houdt mij toch bezig

Hallo Saria,

Welkom op dit forum.

We helpen mensen graag het antwoord op hun vraag te vinden maar ze moeten zelf ook hun best doen.

Nu je vraag je geeft aan dat je al wat chemie hebt gehad, kun je de formule geven van water en van zout?

En dan van zout water?

Berichten: 5

Re: gekke vraag maar 't houdt mij toch bezig

Ja die kan ik zo zeggen de formule van water is H2O (diwaterstofoxide) en die van (keuken)zout is NaCl (natriumchloride). Ik heb morgen examen chemie dus ik moet het wel weten :oops: hmm... de formule van zout water... ik heb eigenlijk geen idee, nog niet over nagedacht.

Re: gekke vraag maar 't houdt mij toch bezig

ik heb eigenlijk geen idee, nog niet over nagedacht.
Nu Wendy, ik weet ook geen ook geen formule voor zout water en dat komt omdat formules alleen kunnen worden opgeschreven voor zuivere stoffen en niet voor mengsels.

Chocolademelk is een mengsel van heel veel stoffen, dus je kunt geen formule opschrijven van chocolademelk.

Berichten: 5

Re: gekke vraag maar 't houdt mij toch bezig

Oh... Nu je het zegt... Da's wel jammer aan één kant. Ik bedoel maar, ik dacht omdat er enorm lange KWS'en zijn enz dat er ook wel ergens een formule was voor chocomelk... Nu ja.

Nog een vraagje, in m'n cursus staat de term "grondtoestand" bij het deel over elektronenconfiguratie. Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Berichten: 915

Re: gekke vraag maar 't houdt mij toch bezig

Nog een vraagje, in m'n cursus staat de term "grondtoestand" bij het deel over elektronenconfiguratie. Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Dat is dat alle elektronen in de baan zitten waarin ze zouden moeten zitten. :oops: Tegenover de grondtoestand staat de "aangeslagen" toestand, dat is als er een elektron over "springt" naar een hogere baan.

P.S. je kan altijd iemand vragen of ze de organische formule C-H-O-C-O kennen... als je het vraagt (niet opschrijven natuurlijk) lukt het altijd.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: gekke vraag maar 't houdt mij toch bezig

In melk, dus ook chocomel, zitten eiwitten. Eiwitten zijn heel grote moleculen die zelfs als je ze zuiver zou hebben niet zinvol kunnen worden aangegeven met een brutoformule. Dat doet de structuur van het molecuul geen eer aan.....

Over je extra vraag (die je overigens beter in een nieuw topic zou kunnen stellen): Elektronen kunnen worden "aangeslagen": opgetild naar een hoger energieniveau. Het laagste energieniveau waarin alle elektronen een plaatsje hebben heet de "grondtoestand"

Berichten: 264

Re: gekke vraag maar 't houdt mij toch bezig

De term grondtoestand betekent:

de laagst mogelijke energietoestand voor een atoom of een molecule,

dus bij je elektronenconfiguraties betekent dit dat de atomen niet "aangeslagen" zijn. In aangeslagen toestand verschuiven de elektronen naar een "hoger" energieniveau, dus naar een volgend orbitaal.



succes met je examen, morgen! :oops:

Berichten: 5

Re: gekke vraag maar 't houdt mij toch bezig

P.S. je kan altijd iemand vragen of ze de organische formule C-H-O-C-O kennen... als je het vraagt (niet opschrijven natuurlijk) lukt het altijd.
haha! 8-[ Die's goed! Die ga ik echt onthouden :oops:

Ja ik weet dat ik de extra vraag beter in een ander topic had gesteld maar dat was net iets te veel werk... En morgen moet ik dat zeker weten.

Bedankt voor het antwoord trouwens. Dus eigenlijk is de grondtoestand gewoon de basistoestand van de elektronen op een schil, vóór absorptie of emissie...

Oké... Wel, hopen maar dat morgen goed gaat Afbeelding

Berichten: 161

Re: gekke vraag maar 't houdt mij toch bezig

En wat dacht je van de volgende formule: Ca2O (=cacao)

Is je examen een beetje goed gegaan??

Reageer