Springen naar inhoud

[scheikunde] PWS: osmotische waarde sportdrank

• Log in om te kunnen reageren

pudge

pudge

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2006 - 16:24

Hallo,

Ik doe mijn profielwerkstuk over sportdranken en nu wil ik de osmotische waarde bepalen van de sportdrank. Ik weet dat het op het etiket staat, maar ik wil het toch uitzoeken. Heeft iemand daar misschien een bepaling of voorschrift voor?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 december 2006 - 21:27

De meest directe methode is gewoon te bepalen met wat voor een zoutoplossing het in osmotisch evenwicht is, dus met een dialysemembraam ertussen en kijken wat er gebeurt.

Maar ik denk dat het ook indirect moet kunnen door de vriespuntsverlaging te meten? Hier zijn vast experts in op het forum!

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 december 2006 - 14:19

Denk hierbij aan het volgende (gedachten)experiment:

1. Neem een U-buis, bestaande uit twee helften waartussen je een semipermeabel membraan kunt klemmen. ( semipermeabel is: doorlaatbaar voor water, niet doorlaatbaar voor ionen)

2 Vul het linkerdeel met sportdrank en het rechterdeel met gedestilleerd water.

3. Nu wachten tot zich een evenwicht instelt. Het niveau links komt hoger dan rechts.
Het niveauverschil meet je in cm-water. Dit kun je omrekenen tot hectopascal (millibar) en dat is dus de osmotische druk van je sportdrank.

4. Opmerking: Bij het evenwicht is de waterstroom door het membraan van links naar rechts gelijk aan die van rechts naar links. Maak de doorsnede van de U-buis links veel groter dan de doorsnede rechts. Dit om de concentratieverandering van de sportdrank door de wateruitwisseling zo klein mogelijk te maken.

Overigens: Ik vind die hele cult rondom de osmotische waarde bij een z.g. sportdrankje grote onzin. De osmotische waarde van je bloed kun je met zo'n duur drankje toch niet reguleren. Je drinkt ook andere dingen en bovendien heb je het zweten toch niet onder controle. De meest ideale sportdrank is de "Ringer" oplossing. Die is zo compatible met je bloedserum dat je die zelfs kunt injecteren in de bloedbaan.
In de biochemie noemen ze die ook wel een fysiologische zoutoplossing.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

nicocyclo

nicocyclo

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2008 - 21:01

Denk hierbij aan het volgende (gedachten)experiment:

1. Neem een U-buis, bestaande uit twee helften waartussen je een semipermeabel membraan kunt klemmen. ( semipermeabel is: doorlaatbaar voor water, niet doorlaatbaar voor ionen)

2 Vul het linkerdeel met sportdrank en het rechterdeel met gedestilleerd water.

3. Nu wachten tot zich een evenwicht instelt. Het niveau links komt hoger dan rechts.
Het niveauverschil meet je in cm-water. Dit kun je omrekenen tot hectopascal (millibar) en dat is dus de osmotische druk van je sportdrank.

4. Opmerking: Bij het evenwicht is de waterstroom door het membraan van links naar rechts gelijk aan die van rechts naar links. Maak de doorsnede van de U-buis links veel groter dan de doorsnede rechts. Dit om de concentratieverandering van de sportdrank door de wateruitwisseling zo klein mogelijk te maken.

Overigens: Ik vind die hele cult rondom de osmotische waarde bij een z.g. sportdrankje grote onzin. De osmotische waarde van je bloed kun je met zo'n duur drankje toch niet reguleren. Je drinkt ook andere dingen en bovendien heb je het zweten toch niet onder controle. De meest ideale sportdrank is de "Ringer" oplossing. Die is zo compatible met je bloedserum dat je die zelfs kunt injecteren in de bloedbaan.
In de biochemie noemen ze die ook wel een fysiologische zoutoplossing.

hallo beste,

ik zou deze proef graag willen doen voor mijn eindwerk over sportdranken.
maar hoe maak je nu zo'n semiparmeabel membraam? of zou je iets kunnen gebruiken dan ongeveer dezelfde funtie heeft?

De U-buis, moet bestaan uit
helften zeg je, maar hoe krijg je het membraam er dan juist in? ik begrijp die theoretische achtergrond wel maar het praktische er van is me nog niet zo duidelijk. zou iemand mij deze proef kunnen uitleggen?

bedankt bij voorbaat !!

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 29 oktober 2008 - 21:19

1 Hoe kom je aan een semipermeabel membraam?
Ga naar de slager en vraag om leverworst in een echte darm, haal thuis de inhoud uit de darm en eet dat op, was de darm vervolgens voorzichtig schoon met water zonder deze te beschadigen en je hebt een goed membraam.
2. Neem een buis en maak de darm op een uiteinde vast met een elastiek
3 Vul de buis met drank en zet dit in het water met de oppervlakte van de drank gelijkaan het oppervlak van het water en oefen geduld.
4 Lees het hoogteverschil af in centimeters en je hebt de osmotische druk in cm waterdruk
5 meet de ingestroomde hoeveelheid water en korrigeer de uitslag voor de verdunning

Veranderd door Gerard, 29 oktober 2008 - 21:22

nicocyclo

nicocyclo

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2008 - 13:47

1 Hoe kom je aan een semipermeabel membraam?
Ga naar de slager en vraag om leverworst in een echte darm, haal thuis de inhoud uit de darm en eet dat op, was de darm vervolgens voorzichtig schoon met water zonder deze te beschadigen en je hebt een goed membraam.
2. Neem een buis en maak de darm op een uiteinde vast met een elastiek
3 Vul de buis met drank en zet dit in het water met de oppervlakte van de drank gelijkaan het oppervlak van het water en oefen geduld.
4 Lees het hoogteverschil af in centimeters en je hebt de osmotische druk in cm waterdruk
5 meet de ingestroomde hoeveelheid water en korrigeer de uitslag voor de verdunning

hmm ja ok dat membraam is goed.

maar op deze manier komt het membraam toch niet met beide stoffen in contact? en waar kun je dan dat hoogteverschil afleze? Ik dacht da je zo'n U-buis moest neme? sry :s maar het is me nog niet helemaal duidelijk !

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures