Aluminiumpoeder

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 11

Aluminiumpoeder

Hey kerels,

Ik ben eigenlijk op zoek naar aluminium poeder. Ik heb er ongeveer 250 gram van nodig. Nou kan ik het wel ergens bestellen maar dat is me te duur. Weet er hier mss iemand een alternatieve manier om er aan te komen (en dan bedeol ik eigenlijk niet een aluminium balk opshcuren :oops: ) of is er misschien iemand van wie ik 250 kan krijgen/kopen? Het meot toch wel redelijk zuiver zijn 98% ofzo..

Groeten

Coen

p.s.

Uiteraard heb ik de regels van het forum gelezen en het is ook nie voor drugs of een bom te maken maar dat snapte jullie wel denk ik. 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Aluminiumpoeder

Ik ken maar 4 methoden om aan iets te komen: kopen, maken, krijgen en stelen. Kopen en maken heb je uitgesloten, dan blijven alleen krijgen en stelen over. Ik hoop voor jouw geweten dat er hier iemand is die het wil weggeven, maar ik vrees het ergste....

Berichten: 3.145

Re: Aluminiumpoeder

Wat wil je er mee? Dat je er geen drugs mee gaat maken geloof ik zonder meer. Maar 31 december nadert natuurlijk wel weer. Wil je flash poeder maken?

Ik weet wel een bron, 400 mesh, ca. EUR 20 voor 500 gram, ca. EUR 14 voor 250 gram, inclusief porto, echter je hebt dan je poeder pas in de loop van januari :oops: .

Als je er echt belang bij hebt, mail me dan (via de forum software) en laat me iets meer weten over jouw bedoelingen er mee en wat je zoal doet. Misschien kan ik je dan verder helpen. K3wl-gedoe zal ik echter zeker niet ondersteunen. Maar als ik een serieus hobbychemicus of pyrotechnicus verder kan helpen, dan doe ik dat met plezier.

Berichten: 11

Re: Aluminiumpoeder

woelen schreef: Wat wil je er mee? Dat je er geen drugs mee gaat maken geloof ik zonder meer. Maar 31 december nadert natuurlijk wel weer. Wil je flash poeder maken?

Ik weet wel een bron, 400 mesh, ca. EUR 20 voor 500 gram, ca. EUR 14 voor 250 gram, inclusief porto, echter je hebt dan je poeder pas in de loop van januari  :oops: .

Als je er echt belang bij hebt, mail me dan (via de forum software) en laat me iets meer weten over jouw bedoelingen er mee en wat je zoal doet. Misschien kan ik je dan verder helpen. K3wl-gedoe zal ik echter zeker niet ondersteunen. Maar als ik een serieus hobbychemicus of pyrotechnicus verder kan helpen, dan doe ik dat met plezier.
ok hartstikke bedankt ik stuur je morgen ofzo een pm ofzo(ben nou aan project diabetes voor school aan het werk), dit forum is nog watnieuew voor me dus ik weet nog niet precies hoe of wat. Maar ikd enk dat ik voor 500 gram 20 euro ga dan.

Wel heb ik nog zo een vraagje dan wat 400 mesh inhoud. Want op de site van actros zag ik ook al het een en ander staan..

Hobbychemicus is een beetje wat ik er mee wil gaan doen.. maar ik zal je daarover nog wel een mail sturen.

alvast bednakt he

groeten

Berichten: 3.145

Re: Aluminiumpoeder

Mesh size zegt iets over de fijnheid van de deeltjes. Er zijn verschillende mesh-eenheden, die wat van elkaar verschillen (een paar procent), maar ruwweg kun je stellen dat 100 mesh overeenkomt met deeljes van ca. 0.15 mm doorsnee. Bij 200 mesh zit je op ca. 0.075 mm doorsnee en bij 400 mesh zit je op pakweg 0.038 mm doorsnee.

Dat Al-poeder van 400 mesh is dus niet bijzonder fijnkorrelig, maar ook zeker niet grofkorrelig. Zelf heb ik Al-poeder met een deeltjes grootte van 0.002 mm, dus nog ca. 20 keer zo fijn, maar dat was een gelukstreffer dat ik daar aan kon komen. Zulk superfijn poeder is echt heel lastig om aan te komen. Ik heb ook nog een paar gram Al-poeder van 300 mesh, dus pakweg 0.05 mm deeltjes grootte.

Dat hele fijne poeder is wel prachtig spul om mee te werken als reductor voor anorganische verbindingen in waterige oplossing. Het werkt heel snel als reductor in zwak zure oplossingen, vanwege het enorme oppervlak. Dat 300 mesh Al-poeder werkt ook redelijk als reductor in zwak zure oplossingen, maar het gaat wel langzamer. Met geconcentreerd HCl reageert ook dat 300 mesh poeder behoorlijk heftig.

Hier zie je hoe fijn dat 300 mesh Al-poeder is, 400 mesh is dus ietsje fijner, maar wel redelijk vergelijkbaar:

http://woelen.scheikunde.net/science/chem/.../aluminium.html

Houd er wel rekening mee dat Al-poeder van 400 mesh niet echt geschikt is voor flash-poeder, maar als dat niet jouw toepassing is, dan geeft dat natuurlijk niet. Voor flash zit je toch meer in de richting van 4000 mesh of zo. En eigenlijk is het maar goed, dat zulk superfijn Al-poeder niet zo eenvoudig is om aan te komen...

Berichten: 11

Re: Aluminiumpoeder

woelen schreef: Mesh size zegt iets over de fijnheid van de deeltjes. Er zijn verschillende mesh-eenheden, die wat van elkaar verschillen (een paar procent), maar ruwweg kun je stellen dat 100 mesh overeenkomt met deeljes van ca. 0.15 mm doorsnee. Bij 200 mesh zit je op ca. 0.075 mm doorsnee en bij 400 mesh zit je op pakweg 0.038 mm doorsnee.

Dat Al-poeder van 400 mesh is dus niet bijzonder fijnkorrelig, maar ook zeker niet grofkorrelig. Zelf heb ik Al-poeder met een deeltjes grootte van 0.002 mm, dus nog ca. 20 keer zo fijn, maar dat was een gelukstreffer dat ik daar aan kon komen. Zulk superfijn poeder is echt heel lastig om aan te komen. Ik heb ook nog een paar gram Al-poeder van 300 mesh, dus pakweg 0.05 mm deeltjes grootte.

Dat hele fijne poeder is wel prachtig spul om mee te werken als reductor voor anorganische verbindingen in waterige oplossing. Het werkt heel snel als reductor in zwak zure oplossingen, vanwege het enorme oppervlak. Dat 300 mesh Al-poeder werkt redelijk als reductor in zure oplossingen, maar het gaat wel een heel stuk langzamer.

Hier zie je hoe fijn dat 300 mesh Al-poeder is, 400 mesh is dus ietsje fijner, maar wel redelijk vergelijkbaar:

http://woelen.scheikunde.net/science/chem/.../aluminium.html

Houd er wel rekening mee dat Al-poeder van 400 mesh niet echt geschikt is voor flash-poeder, maar als dat niet jouw toepassing is, dan geeft dat natuurlijk niet. Voor flash zit je toch meer in de richting van 4000 mesh of zo. En eigenlijk is het maar goed, dat zulk superfijn Al-poeder niet zo eenvoudig is om aan te komen...
haha ik was daar idd eigneljik zo achter 8-[ maar hoe kun je dat zo verpoederen? want ik neem aan dat dat uit aluminium folie niet heeeeel veel meer hoeft voor te stellen.

Nou is het nie zo dat ik nie meer wil bestellen bij jou maar die mail krijg je morgen :oops:

Berichten: 3.145

Re: Aluminiumpoeder

Nou is het nie zo dat ik nie meer wil bestellen bij jou maar die mail krijg je morgen :oops:
Bij mij kun je het niet bestellen hoor, ik wil echter wel een adres geven, waar je het wel kunt bestellen, mits ik de indruk heb dat er serieus gebruik van wordt gemaakt. Zelf verkoop ik geen chems.

Aluminium zelf verpoederen is niet echt eenvoudig, maar als je daar meer over wilt weten, dan verwijs ik je naar chemixtry.be. Daar is een uitgebreid topic over verpoederen van Al. Je zult echter nooit meer dan een paar honderd mesh halen als je zelf wilt verpoederen. Ik begin er in ieder geval niet aan. Ik ben tevreden met die enkele tientallen grammen Al-poeder die ik heb. Flash doe ik niet aan en voor anorganische chemie in waterige oplossing heb je maar heel weinig nodig.

Ik geloof niet dat je zelf in staat zult zijn om 400 mesh Al-poeder nog verder te verpoederen. De zeer fijne poeders (> 1000 mesh) maken ze volgens mij door het Al te smelten, en dan te vernevelen in vacuum, waardoor er zeer kleine "druppels" ontstaan. Dit is niet bepaald iets dat je thuis doet.

Berichten: 11

Re: Aluminiumpoeder

Nou is het nie zo dat ik nie meer wil bestellen bij jou maar die mail krijg je morgen :oops:
Bij mij kun je het niet bestellen hoor, ik wil echter wel een adres geven, waar je het wel kunt bestellen, mits ik de indruk heb dat er serieus gebruik van wordt gemaakt. Zelf verkoop ik geen chems.

Aluminium zelf verpoederen is niet echt eenvoudig, maar als je daar meer over wilt weten, dan verwijs ik je naar chemixtry.be. Daar is een uitgebreid topic over verpoederen van Al. Je zult echter nooit meer dan een paar honderd mesh halen als je zelf wilt verpoederen. Ik begin er in ieder geval niet aan. Ik ben tevreden met die enkele tientallen grammen Al-poeder die ik heb. Flash doe ik niet aan en voor anorganische chemie in waterige oplossing heb je maar heel weinig nodig.

Ik geloof niet dat je zelf in staat zult zijn om 400 mesh Al-poeder nog verder te verpoederen. De zeer fijne poeders (> 1000 mesh) maken ze volgens mij door het Al te smelten, en dan te vernevelen in vacuum, waardoor er zeer kleine "druppels" ontstaan. Dit is niet bepaald iets dat je thuis doet.
nee was ook nie van plan da zelf te maken eignelijk.. gewoon een intresse vraag...aangezien het diner voor vanmiddag/avond niet door gaat... stuur ik je dalijk een mail 8-[ ..

Berichten: 161

Re: Aluminiumpoeder

Een opmerking terzijde; Mesh, zoals hier gebruikt, is een maat voor zeven; het gaat dan om het aantal openingen per inch.

Deze maat is natuurlijk een béétje onhandig omdat het zeef materiaal ruimte inneemt (over het algemeen geldt dat hoe lager de mesh hoe dikker de zeef draden). Ook zijn de openingen in een zeef normaliter vierkant zodat je er rekening mee moet houden dat de diagonaal bepalend kan zijn voor de daadwerkelijke (maximale) deeltjesgrootte.

Een uitgezeefde stof zal dus een deeltjesgrootte spectrum hebben en niet echt een uniforme maat.

Berichten: 3.145

Re: Aluminiumpoeder

Inderdaad is het een soort zeef-maat. Vanwege die diktes e.d. van het zeefmateriaal zelf gaf ik ook aan 'ruwweg'. Er zijn ook nog verschillende standaards voor mesh-waarden, die onderling verschillen, maar de verschillen zijn niet supergroot (10% of zo). Voor November Rain zijn dit soort details niet echt van belang, vandaar dat ik daar verder niet op in ging, maar je hebt wel gelijk. Als je er echt in duikt, dan zit er nog wel iets meer achter.

In de praktijk is het vaak wel zo trouwens dat een X-mesh poeder ook alle korreltjes redelijk van de zelfde grootte heeft (bijv. nominaal +0%/-30%). Dit omdat vaak eerst het fijnste wordt uitgefilterd. Wat overblijft wordt iets grover gezeefd, wat daarvan overblijft wordt weer iets grover gefilterd, etc. Zo kun je verschillende fracties krijgen.

Berichten: 173

Re: Aluminiumpoeder

Houd er wel rekening mee dat Al-poeder van 400 mesh niet echt geschikt is voor flash-poeder


Volgens mij kun je daar wel redelijke flash mee maken hoor, maar dat ligt natuurlijk ook aan de vorm van de deeltjes.

Berichten: 3.145

Re: Aluminiumpoeder

Schilfertjes wil nog wel (groot contact oppervlak) maar bolletjes niet echt. Maar ik denk dat we dit type discussie echter beter kunnen voeren op een ander forum :oops: .

Berichten: 2

Re: Aluminiumpoeder

Ik zou eigenlijk ook graag weten welke bron jij hebt, Woelen.

Ik heb wel mijn eigen bronnen voor Aluminiumpoeder, maar niet zo goedkoop. Het maakt voor mij niet zoveel uit als ik het tegen het pas in januari krijg, want ik heb nog wat liggen.

Ook voor mij geld, ik ben niet een of andere kewl d00d of zoiets dergelijks, maar eeh serieuze hobbyist. Dus hulp zal welkom zijn. Laat effe weten of ik jou een berichtje kan sturen, Woelen, dan doe ik dat z.s.m.

Faust

Berichten: 3.145

Re: Aluminiumpoeder

Faust, stuur maar een mail en vertel wat je er zoal mee denkt te gaan doen. Dan zien we wel verder...

Sorry dat ik misschien wat zeikerig over kom Afbeelding en niet zomaar dit adres vrij geef, maar de reden daarvoor moge duidelijk zijn. Er is op dit moment al zoveel ellende met chemie (kijk maar weer naar die Crofty-rotzooi van vandaag) en daarom wil ik eerst echt wat meer weten van iemand, voordat ik adressen voor dit soort stoffen vrij geef :oops: .

Om deze reden ben ik ook geen voorstander van het zomaar publiceren op forums van adressen waar je als particulier allerlei gevaarlijker chemicalien kan kopen. De echte hobbyist moet er maar wat moeite voor doen en degene die aanhoudt vindt ook wel wat. De k3wls en (crofty-)knallers worden echter wel afgeschrikt door dit soort drempels, die willen een iN5T4nT-b03m.

Berichten: 2

Re: Aluminiumpoeder

Mail verstuurd, hopelijk hoor ik snel van je.

Reageer