functioneel beton

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

functioneel beton

Geachte lezer,

Ik ben betrokken bij een onderzoek om andere toepassingen in beton te vinden. Mijn vraag is de volgende. Is er een materiaal dat in combinatie met een basisch milieu (beton) reageert en dat daarbij een potentiaalverschil ontstaat dat ik weer kan aftappen? Wat ik bijvoorbeeld gelezen heb is dat aluminium niet tegen een hoge PH waarde bestand is. Mijn kennis reikt helaas niet ver genoeg om dit verder uit te werken. Ik hoop hierbij iemand te bereiken die me verder kan helpen.

Met vriendelijke groet,

Thijs Pingen

Geelen Beton Wanssum

Berichten: 104

Re: functioneel beton

Hoi Thijs,

als ik het goed begrijp, wil je van vast beton een soort batterij maken, dus twee metalen staven erin gieten waartussen dan een potentiaal verschil zou moeten ontstaan.

Ik denk dat dit in theorie wel mogelijk moet zijn ( corrosie aan beton ijzer ), maar dan zal je beton in de eerste plaats vochtig moeten zijn.

Een beperking waar je denk ik al heel snel tegen aan zal lopen is de stroom begrenzing door de zeer trage diffusie van ionen in het beton.

Ruud

Berichten: 2

Re: functioneel beton

Mijn idee is inderdaad om de beton in combinatie met een aantal electroden tot een batterij op te waarderen. De vochtigheid kan gevonden worden in het feit dat beton vaak als gevelelement gebruikt wordt. Ik weet niet hoe groot de vochtigheid moet zijn om een electronentransport tot stand te brengen, dit zou ik proefondervindelijk moeten vaststellen. Mijn vragen zijn dus, met welke materialen kan ik in een "batterij maken in beton". Aluminium lijkt me een geschikt materiaal, maar wat is dan de tegenpool; koper? En hoe kan ik de diffusie van de elecronen in de beton versnellen. De PH-waarde van beton is ongeveer 13.

Alvast bedankt voor de reactie.

Groeten

Thijs Pingen

Geelen Beton Wanssum

Reageer